Boeing opplyser tirsdag at det leverte 30 fly til kommersiell drift i mai, som er 56 prosent lavere enn de 68 flyene som ble ferdigprodusert og levert i mai 2018.

Nedgangen skyldes at leveransene av 737-modeller har stupt, fra 47 i mai i fjor til åtte i mai i år. Alle de åtte var av en eldre type, NG-varianten av 737, ikke Max-modellen.

Produserer, men leverer ikke

Boeing produserer fremdeles Max, men de leveres ikke ut. Det Chicago-baserte selskapet har 4.550 bestillinger inne på Max-fly som ikke er levert.

Til sammen 346 mennesker mistet livet i to 737 Max 8-ulykker i Indonesia i oktober i fjor og Etiopia i mars i år. Flytypen ble etter Etiopia-ulykken satt på bakken av luftfartsmyndigheter over hele verden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.