Den ulmende handelskrigen mellom USA og Kina har gjort analytikere usikre på hvordan nyåret vil se ut for den globale økonomien.

Selv om stemningen mellom de to gigantene lenge har vært trøblete, er det likevel lyspunkter å spore i den amerikansk-kinesiske handelsdialogen. Et av dem er luftfartsindustrien.

I helgen åpnet Boeing sin første fabrikk for produksjon og ferdigstillelse av 737-maskiner i Kina, om lag 300 kilometer utenfor Shanghai. Den første maskinen ble overlevert til det statlige selskapet Air China i en seremoni lørdag, skriver Reuters.

Avtalen om å opprette den nye fabrikken ble inngått i 2015 – før handelskrigen startet.

Verdens største flyprodusent har dermed brettet opp ermene i kampen mot rivalen Airbus i et av verdens mest gryende markeder.

Det kinesiske luftfartsmarkedet er ventet å vokse seg større enn det amerikanske i løpet av det neste tiåret, ifølge byrået. Det Chicago-baserte selskapet er allerede godt plantet på kinesisk jord, da én av fire nye eksporterende maskiner i fjor ble solgt nettopp hit. Samtidig har avstanden til Airbus minket. Boeing har nå 1670 fly i drift i Kina, mens Airbus følger med 1598, ifølge Bloomberg.

– Det er vanskelig å overvurdere viktigheten av Kina som kunde. Denne åpningen er trolig første skritt mot et større Boeing-innrykk til Kina, sier Ken Herbert, analytiker hos bankinstitusjonen Canaccord, til nettstedet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vin eller øl til rakfisk?
Slik gikk det da DNs vinanmelder ba fiskerne bytte ut øl og sprit med vin til rakfisken
02:49
Publisert: