Stupet ble utløst da autopiloten slo inn. I begge tilfellene klarte pilotene å få kontroll på flyene etter å ha slått av autopilot. Pilotenes rapporter ble registrert i fjor.

– Jeg kan ikke tenke meg noen grunn til at flyet vårt skal stupe ned så aggressivt, sa en av pilotene under flyvningen da flyet stupte med nesen ned.

- Satte flyets maskiner ut av spill

Boeing 737 Max 8-fly er i midtpunktet av et voksende globalt forbud etter at to modeller av flytypen har styrtet i løpet av fem måneder og har tatt til sammen livet av 346 personer i Etiopia og Indonesia.

– Med tanke på Max 8-flyets problemer med nesestupet, tenkte vi det var nødvendig å bringe våre opplevelser frem i lyset. Vårt problem ble nok utløst av plutselige værforhold som satte flyets maskiner ut av spill, skrev en av pilotene.

Pilotene som har opplyst at de har opplevd problemer med flytypen, poengterer imidlertid at det ikke var det nye datastyrte systemet Boeing installerte på det nye 737-flyet som skapte problemer, slik tilfellet var i Indonesia-ulykken.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Derfor fremstår det britiske parlamentet som et komplett galehus
Beina på bordet. Buing, skriking og hoing. Og noen røde streker på gulvet. DNs kommentator forklarer hvordan det ble sånn.
03:42
Publisert: