Under den svenske Almedalsveckan, tilsvarende Arendalsuka i Norge, hadde Nordens største ledelsesavis, Chef, satset stort på innhold om klimasmart ledelse og en klimaskole for ledere. Blant innholdet var flere kritiske artikler om å fly.

Det resulterte i at flyselskapet BRA (Braathens Regional Airlines), med norske Per Braathen som hovedeier, stoppet distribusjonen av Chef som hadde betalt for å ligge i seteplassene i alle fly til Almedalen, skriver Expressen.

– Det er så sykt at de stopper oss. Jeg er sjokkert over at et flyselskap forsøker stoppe og stilne en avis. Vårt mål i Almedalen var å drive klimasmart lederskap. I det inngår mindre reising med fly. Hvis BRA ikke klarer at det sies, og forsøker å stoppe det frie ord, da har de store problemer med sin kommunikasjon. I mine øyne virker det desperat, sier Chefs sjefredaktør, Cissi Elwin, til Expressen.

Ikke rettferdig

Overfor DN utdyper Per G. Braathen, hovedeier i flyselskapet, hvorfor det stoppet annonsebilaget.

- Jeg er en stor tilhenger av fri presse, men da må pressen også være rettferdig og balansert. I nevnte sak ble hverken vi som distributør og flyselskap eller bransjen gitt plass for å nyansere en ensidig artikkel, skriver han i en tekstmelding til DN.

Braathen trekker frem flere argumenter for at BRA er ledende på miljø som flyselskap i Sverige:

  • Det klimakompenserer alle passasjerer og alle kan kjøpe miljøklasse - da man flyr hundre prosent på biofuel.
  • Det bidrar til EU sitt kvotesystem for å redusere CO2.
  • Som primært turboprop-flyselskap (fly med propell) flyr selskapet lavere som ytterligere reduserer selskapets fotavtrykk.

- Med den bakgrunn og ikke minst at innenriksflyet i Sverige i tillegg betaler dobbelt flyskatt i forhold til utenriks, kjenner jeg personlig at diskusjonen faller på sin egen grunn. Hadde ennå politikerne brukt miljøskatten til miljø hadde det vært ennå bedre, i dag er det en ren fiskalskatt som rammer oss som driver kollektivtrafikk i Sverige dobbelt opp.

I en sms til Expressen skriver BRAs salgsdirektør Ulrika Matsgård:

– Vi ønsker velkommen alle konstruktive dialoger om flyets betydning for Sverige og hvordan flyets klimaavtrykk skal reduseres, men vi ser det ikke som vår oppgave å distribuere en avis full av anti-fly-argumenter til våre kunder.

Svenskene flyr mindre og mindre

BRA publiserte i tillegg en uttalelse på sin hjemmeside om hvorfor selskapet stoppet å distribuere avisen.

«Årsaken var at ingen fra hverken BRA eller flybransjen ble gitt plass i avisen til å nyansere de ensidige eksemplene om å kutte ut eller redusere reisingen, uten å ta hensyn til de faktiske utslippene. BRA hadde helst sett at avisen også hadde gitt plass til fly- og transportbransjen eller flere nyanserte eksperter til å beskrive det arbeidet med klimautfordringene som pågår for å kutte den ene prosenten CO2-utslipp som innenriksflyvningen står for».

I takt med at klimakrisen har fått stadig større oppmerksomhet, har mange svensker tatt inn over seg det personlige klimaansvaret ved å fly. Resultatet er nedgang i flytrafikken, særlig innenriks. I fjor ble «flyskam» ett av årets nyord i Sverige. Nedgangen rammer alle flyselskapene i Sverige, også SAS. I mai meldte næringslivsavisen Dagens Industri at BRA varslet 363 ansatte at de vil miste jobben.

Ferske tall viser at antall innenriks flypassasjerer i Sverige fortsetter å falle, med en nedgang på to prosent i juni sammenlignet med samme måned i fjor, ifølge avisen Dagens Nyheter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.