Flygiganten British Airways – eid av spansk-britiske International Airlines Group (IAG) – varsler i et brev til sine ansatte at de vurderer å droppe virksomheten på Gatwick, skriver BBC.

Selskapet har stoppet all aktivitet ved flyplassen siden starten av april – på grunn av koronaviruset og de strenge reiserestriksjonene som er innført.

«Som dere vet, har vi suspendert flyvningene til og fra Gatwick siden starten av april. Det er ikke sikkert når eller om denne virksomheten vil gjenopptas,» skriver ledelsen i British Airways til de ansatte.

I brevet står det at en fjerdedel av de 4300 pilotene kan miste jobben. På tirsdag varslet British Airways at de må kutte 12.000 av de 42.000 ansatte i flyselskapet.

En viktig del av Norwegian

British Airways har i flere år vært nest største operatør på flyplassen, etter lavprisselskapet Easyjet. Også Norwegian har bygget opp Gatwick som stort knutepunkt for både Europa-flyvninger og langdistanse til andre kontinenter.

Meldingen fra British Airways kommer samtidig som konkurrenten Norwegian sitter i intense forhandlinger med obligasjonseierne. Mer enn tolv timer etter at fristen i forhandlingene mellom Norwegian og obligasjonseierne gikk ut, var det fortsatt ikke kommet noen oppdateringer fredag formiddag.

Flyselskapet ga långiverne frist til torsdag kveld om å si ja til redningsplanen. Uten en avtale, øker faren for konkurs. Et problem for flere av obligasjonseierne er at verdien på pantet er høyst usikkert, grunnet koronakrisen.

Siden i fjor høst har nemlig obligasjonseiere i to av Norwegians obligasjonslån hatt start- og landingsrettigheter (slots) på Gatwick-flyplassen som pant. I en investorpresentasjon fra Norwegian laget i fjor høst står det at en tredjepart på vegne av Norwegian har verdsatt rettighetene til 380 millioner dollar (3,9 milliarder kroner med dagens dollarkurs).

Slotene er brukt som pant i obligasjonslånene kalt NAS07 og NAS08 med pålydende på totalt 3,3 milliarder kroner ved utgangen av 2019.

Vil påvirke etterspørselen

Det er uklart hva rettighetene er verdsatt til i dag. Norwegian har denne gang engasjert en ny tredjepart – Seabury Capital Group i New York – til å verdsette pantet i forbindelse med restruktureringen som pågår. Dette regnestykket er en viktig del av diskusjonene med obligasjonseierne.

Det er uklart hva torsdagens beskjed fra British Airways vil ha å si for verdiene av pantet til obligasjonseiere i Norwegian, men det er på det rene at etterspørselen etter slots på Gatwick vil påvirkes betydelig dersom British Airways velger å droppe flyvninger dit i fremtiden.

Norwegian har ikke besvart spørsmål rundt fremdriften i samtalene med kreditorene det siste døgnet.

– Så snart vi har noe nytt å si, vil det gå en melding via Oslo Børs, skrev Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i en tekstmelding før klokken 08 fredag morgen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.