I kjølvannet av to tragiske flystyrter i Etiopia 10. mars og Indonesia 29. oktober med samme flytypen har amerikanske myndigheter begynt å stille spørsmål ved prosessen rundt flymodellen 737 Max. Søndag ble det kjent at transportdepartementet i USA har startet føderal granskning av godkjennelsen som luftfartsmyndigheten Federal Aviation Administration (FAA) ga til Boeings nye fly.

Det var Wall Street Journal som brakte den nyheten. I kjølvannet av dette har Canada nå besluttet å gjøre det samme, ta en gjennomgang av egen befatning med hvordan 737 Max kom på vingene.

Gjør det de kan

– Vi fortsetter å snakke med dem [FAA], de godkjente flyet i 2017, vi godkjente den sertifiseringen et par måneder senere, sa Canadas transportminister Marc Garneau til reportere i Ottawa mandag.

– Vi vil gjennomgå den valideringen – vi kan ikke endre noe, men vi synes det er en god idé å gjennomgå det nå, sa Garneau.

Canada vil også gjennomføre en uavhengig gjennomgang av programvareoppdateringen MCAS-systemet, en oppdatering Boeing opplyste om dagen etter ulykken i Etiopia.

Programvaren skal motvirke at flyet steiler.

– Når den programvareendringen er klar, som er om et par uker, vil vi i Canada, selv om det er godkjent av FAA, foreta vår egen godkjennelse, sa Garneau.

Kan ha bidratt

MCAS har vært i søkelyset før programvareoppdateringen ble kjent.

Allerede etter ulykken i Indonesia ba FAA Boeing om å endre flymanualene og opplæringsprogrammet av flyvere slik at de kunne håndtere uventede manøvre som MCAS-systemet kunne utløse.

Det fryktes at MCAS kan har spilt en rolle i ulykkene i Indonesia og Etiopia, og programvaren mistenkes for å ha bidratt ved å tvinge flyets nese nedover dersom en sensor registrerer at flyets vinkel i luften er for steil.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

29 år med Ruzicka: – Våre veier skilles ikke
Dette ser Stein Erik Hagen etter i ny Orkla-sjef.
01:29
Publisert: