– Jeg synes Norwegians håndtering er fullstendig skandaløs. Deres informasjonsnivå er veldig dårlig. Vi vet ikke om vi får refundert billetten hvis vi kjøper en ny. Vi får ikke vite noen ting. Folk begynner å bli ganske desperate, sa Marianne Dolva til DR etter ti timers venting på flyplassen.

Frustrerte dansker er strandet i dagevis i Bangkok etter tekniske problemer for et Norwegian-fly.

Norwegian-flyet skulle tatt av fra Thailands hovedstad Bangkok klokken 16 dansk tid fredag for å fly 260 passasjerer hjem til København. En teknisk feil førte imidlertid til at flyet ble stående på bakken.

Lørdag ettermiddag hadde 170 av passasjerene fått alternativ reise hjem, men tilbake på flyplasshotellet i Bangkok satt fortsatt 90 frustrerte dansker i uvisshet, skrev Danmarks Radio (DR) lørdag kveld.

– Begynner å bli desperate

Norwegian beklaget den oppståtte situasjonen overfor DR, og opplyste om at de resterende 90 passasjerene har fått sms om at de kan reise hjem søndag.

Avgangen søndag ble senere kansellert, og da fortalte Norwegians kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson til DR at passasjerene har fått beskjed om at de kan forvente å reise fra Bangkok mandag klokken 17.50 dansk tid med flyet som ble stående på grunn av mekaniske problemer.

Tirsdag morgen skriver imidlertid DR at det fortsatt sitter 50 passasjerer igjen i Bangkok som Norwegian med egne ord «gjør alt for» å få hjem.

– Krumspring for å slippe å utbetale erstatning

Samtidig retter flere eksperter overfor DR kritikk mot flyselskapene for å gjøre det vanskelig for passasjerene å få den erstatningen de har krav på ved forsinkelser eller innstilte fly.

– Vi ser at disse flyselskapene foretar alle mulige krumspring for å slippe å utbetale erstatning, og vi har sett mange ganger at de vanskeliggjør klageprosessen og gir avslag som i ettertid viser seg å være feil, sier Vibeke Myrtue Jensen, politisk rådgiver for transport i Forbrukerrådet Tænk, til DR.

Hun anbefaler alle passasjerene å klage til Norwegian når de er kommet hjem. Hvis de får avslag bør de henvende seg til den danske Trafikk-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Da reisen fra Thailand er lengre enn 3.500 kilometer fra EU har hver av passasjerene krav på 600 euro (5.844 norske kroner) hvis forsinkelsen ikke skyldes spesielle omstendigheter som flyselskapet ikke er herre over.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Bjørn Kjos roser «redningsmannen» opp i skyene
00:43
Publisert: