Denne uken etablerte Kina og Russland «China-Russia Commercial Aircraft International Co.» (Craic).

Målet er å utvikle et nytt storfly med to midtganger som skal konkurrere med de mest avanserte flyene fra Boeing og Airbus, henholdsvis 787 Dreamliner og A350 XWB, skriver CNN Money.

Det nye prosjektet får oppbakking fra høyeste nivå: Både Kinas president Xi Jinping og Russlands president Vladimir Putin skrev under på samarbeidsavtalen i juni 2016.

Fortsatt er få detaljer kjent om superflyet, men det vil ha plass til 280 passasjerer i tre klasser og vil neppe komme i luften før om ti år.

Sterk luftfartsvekst i Kina

Kinas luftfartsindustri er på stødig vei oppover. C919-flyet fra Commercial Aircraft Corporation of China, hadde sin jomfrutur 5. mai og skal konkurrere med mindre fly som Boeing 737 og Airbus A320.

Også russiske United Aircraft Corporation utvikler nå et mindre fly. Irkut MC-21 forventes å starte testflyvninger om få uker.

Det nye kinesisk-russiske flyet har ennå ikke fått et offisielt navn, men har blitt kalt C9X9 eller C929.

China-Russia Commercial Aircraft International Co. vil få base i Shanghai.

Kina er på vei til å bli verdens største kommersielle luftfartsmarked og vil passere USA innen 2030.

Boeing anslår at Kina vil trenge nye fly for 1000 milliarder dollar de neste 20 årene. 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Asias beste kokk driver en indisk restaurant i Bangkok
Chef Gaggan forklarer hvorfor Bangkok er blitt Asias mathovedstad.
01:56
Publisert: