Norwegian melder tirsdag ettermiddag i en pressemelding at de kutter sine flyvninger over Atlanterhavet med 737 Max-flyene.

Flytypen har lenge stått på bakken etter de to dødsulykkene, og det er ikke kjent når flytypen skal være operasjonell igjen, selv om Boeing har meldt om noen fremskritt.

Norwegian kutter imidlertid ikke sine Dreamliner-flyvninger som står for den største delen av trafikken over Atlanterhavet.

Rutene som stenges ned er Norwegians flyvninger fra Dublin, til New York Stewart International Airport, Providence, og Toronto.

– Siden mars har vi utrettelig søkt å minimere effekten på kundene våre ved å ansette såkalte wetleasing-erstatningsfly for å betjene flyvningene mellom Nord-Amerika og Irland. Ettersom datoen for operasjon for Max-flyene er usikker, er denne løsningen uholdbar, sier Matthew Robert Wood, som er senior visepresident for langdistanse og nye markeder i Norwegian, i en pressemelding.

Ikke lønnsomme flyvninger i utgangspunktet

Etter svake resultater, vårens kriseemisjon, oppkjøpspekulasjoner og Kjos' avgang meldte Norwegian at de vil gå bort fra en ekspansiv plan og til en mer lønnsom drift.

Dette innebærer å kutte ulønnsomme ruter.

– Ettersom flyselskapet beveger seg fra vekst til lønnsomhet har vi gjennomført en omfattende gjennomgang av våre transatlantiske operasjon mellom Nord-Amerika og Irland, og vi har konkludert med at rutene ikke lenger er kommersielt bærekraftige gitt omstendighetene, sier Robert Wood til E24.

Rutene mellom Irland og Nord-Amerika var i sin tid en satsing på å skape ruter mellom mindre byer over Atlanterhavet. Kuttet av disse rutene, i tillegg til ruter og baser i Sør-Europa, er en del av kostnadskutt-programmet Focus som Norwegian varslet i vinter.

– Max-operasjonene over Nord-Atlanteren har ikke vært optimal for Norwegian, mye grunnet at Max-flyet har litt for få seter, noe utfordring med rekkevidde og at destinasjonene ikke har hatt et stort nok marked, sier Elnæs til E24.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.