Selskapet Hybrid Air Vehicles, HAV, har utviklet et nytt miljøvennlig luftskip, Airlander, som vil åpne for rutetrafikk i 2025. Blant annet vil de åpne en rute mellom Oslo og Stockholm som skal ta seks timer.
Andre planlagte ruter inkluderer Liverpool til Belfast, som vil ta fem timer og 20 minutter, fra Barcelona til Palma de Mallorca på fire og en halv time. Dette skriver The Guardian.
Hybrid Air Vehicles som har base i Bedford, England, mener reisen med luftskip ville ta omtrent samme tid som å fly om tiden til og fra flyplassen ble tatt i betraktning. Selskapet har som mål å produsere rundt 12 luftskip i året fra 2025.
Mindre karbonavtrykk
Luftskipene vil avgi et mye mindre karbonavtrykk, ifølge selskapet vil CO2-fotavtrykket per passasjer på luftskipet være omtrent 4,5 kg, sammenlignet med rundt 53 kg med jetfly.
Airlander 10-prototypen som koster 25 millioner euro har gjennomført seks testflyvninger. Luftskipet som kan ta av og lande fra nesten hvilken som helst flat overflate, nådde en høyde på 2100 meter og en hastighet på opptil 50 knop under de siste testene.
Tom Grundy, administrerende direktør i HAV opplyste at luftskipene ikke vil være et luksusprodukt, men en av løsningene på utfordringene klimakrisen medfører, da 47 prosent av regionale flyreiser forbinder byer som er mindre enn 370 kilometer fra hverandre, og avgir en enorm mengde karbondioksid.
El-fly
De hybridelektriske Airlander skal kunne fly de samme avstandene og avgi bare 10 prosent av karbonavtrykket, og med enda mindre utslipp i fremtiden når luftskipene venter å være elektrisk drevet.
Selskapet skal være i diskusjoner med en rekke flyselskaper for å operere rutene, og venter å kunngjøre partnerskap og flyselskaper i løpet av de neste månedene. De har allerede signert en avtale om å levere et luftskip til det luksuriøse svenske reisefirmaet OceanSky Cruises, som har sagt at de har til hensikt å bruke fartøyet til å tilby opplevelsesreiser over Nordpolen med den arktiske utforskeren Robert Swan.
Selskapet har støtte fra Storbritannia og får tilskudd fra EU.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.