Airbus stopper produksjonen av verdens største passasjerfly A380 i 2021.

Det skjer etter at flyselskapet Emirates har kuttet bestillinger av jumbojeten, og som en konsekvens av få bestillinger fra andre flyselskaper, heter det i pressemeldingen.

Emirates har vært den største kunden av A380-flyene, og har redusert bestillingen fra 162 til 123 fly. De vil kjøpe 14 nye fly over de neste to årene.

Etter kanselleringen var det ventet at Airbus ville stanse produksjonen av gigantflyet.

A380 ble introdusert i 2007, og kan på sine to etasjer ha plass til opptil 853 passasjerer om bord.

Dusj og loungebar

Sjeik Ahmed bin Saeed Al Maktoum, styreformann og administrerende direktør i Emirates, er skuffet over å måtte stoppe bestillingen av A380.

- Emirates har vært stor tilhenger av A380 fra starten av. For oss er A380 et flott fly som er elsket både av kundene våre og mannskapet vårt. Vi har vist hvordan man virkelig kan «Fly Better» med A380 og satt standarden i bransjen ved å introdusere kundeopplevelser som er unike for denne flytypen; blant annet med bad med dusj og loungebar ombord, sier bin Saeed Al Maktoum i en pressemelding.

- A380 vil forbli flaggskipet i vår flåte godt inn i 2030, og som vi alltid har gjort vil Emirates fortsette å investere i våre produkter og tjenester ombord. Kundene våre kan derfor føle seg trygge på at Emirates’ A380-opplevelse vil fortsette å være av høyeste kvalitet, sier han.

Emirates bekrefter i dag at de har signert en avtale med Airbus om en ordre på 40 fly av typen A330-900 og 30 fly av typen A350-900. Ordren er verdt 21,4 milliarder dollar.

De nyeste Airbus A330neo og A350 vil bli levert til Emirates fra og med 2021 og 2024.

Enorm ordrereserve

Airbus fikk et justert driftsresultat på 3.096 millioner euro i fjerde kvartal 2018, mot 1.982 millioner kroner i samme kvartal i fjor, melder TDN Direkt.

Selskapet guider leveranse av 880-890 kommersielle fly i 2019, og 15 prosent høyere justert driftsresultat sammenlignet med 2018, samt en fri kontantstrøm på rundt 4 milliarder euro før oppkjøps- og fusjonskostnader og kundefinansiering.

"Med en ordrereserve på rundt 7.600 fly venter vi å skalere opp produksjonen videre. På grunn av manglende flyetterspørsel må vi imidlertid avslutte produksjonen av A380. Dette er i stor grad reflektert i 2018-tallene", heter det.

Samtidig har selskapet rebalansert A400M-programmet med myndighetskunder, og venter vesentlig de-risking av A400M i 2018.

Selskapet foreslår utbytte på 1,65 euro per aksje.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Den nye toppmodellen fra BMW er en perfekt familiebil. For to
03:23
Publisert: