Alle passasjerflyene i Emirates-flåten er nå enten Airbus A380 eller Boeing 777. Snittalderen på bare 5,2 år er også blant verdens laveste, opplyser det Dubai-baserte flyselskapet i en ny pressemelding.

Emirates har nå pensjonert sine siste Airbus A330 og A340 fra aktiv tjeneste.

Siden januar 2015 har Emirates pensjonert 18 A330 og 5 A340-fly fra flåten sin. 

I tillegg til disse flyene planlegger Emirates å fase ut ytterligere 25 fly i løpet av 2017 og 2018 for å sikre at den operative flåten fortsatt er moderne og effektiv, samtidig som kundene tilbys et høyere komfort- og sikkerhetsnivå.

36 nye fly i år

Avgangen av eldre fly balanseres med introduksjon av yngre, mer moderne fly. 

Emirates' flåte med kun Airbus A380 og Boeing 777-fly vil også ha en mindre miljøbelastning ettersom begge flytyper har bedre drivstofføkonomi og lavere utslipp enn de pensjonerte flyene.

Ved utgangen av 2016 vil Emirates gjennom året ha fått levert 36 nye fly - 20 Airbus A380 og 16 Boeing 777. Dette inkluderer også neste generasjon Boeing 777-300ER-fly - med oppgraderte Business Class-seter og andre funksjoner.

Har en gigantbestilling på 234 fly inne

Emirates er i dag den største operatøren av Airbus A380 og Boeing 777-fly med 85 Airbus A380 og 160 Boeing 777 i sin flåte. Av 234 fly til en verdi over 112 milliarder dollar som Emirates har i bestilling, vil 150 være den nye Boeing 777X som skal leveres fra 2020. 

Til sammenligning skal SAS bestille nye fly for over 40 milliarder kroner.

Flåtesjef Niklas Hårdänge i SAS åpner for å kjøpe alt hos europeiske Airbus, og bryte båndene med amerikanske Boeing.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les mer om saken her: SAS kan vende Boeing ryggen dnPlus