Mens man tidligere måtte regne med minst to stopp for å fly til fjerntliggende destinasjoner, har verden aldri vært mindre enn i dag.

- Vi vet at folk er opptatt av å spare tid. Å ha Dubai som hub er rett og slett perfekt. Det er en seks timers flight fra Oslo - og så har man muligheter til å fly direkte herfra ut til alle verdenshjørner. Det er ett stopp - så dekker vi 90 prosent av verden, sier Hubert Frach, som er ansvarlig for flyselskapet Emirates' kommersielle drift i Europa og USA.

Over 17 timer

Å fly Oslo-New York tar cirka syv timer og regnes som en typisk langrutedestinasjon. Men Emirates tar begrepet «langrute» ett skritt lenger:

2. mars åpnet det Dubai-baserte flyselskapet verdens lengste direkterute i kilometer. Ruten mellom Dubai og Auckland i New Zealand er 14.000 kilometer lang og tar 17 timer og 15 minutter på returen.

Og i slutten av 2016 eller begynnelsen av 2017 blir ruten til Panama City verdens lengste direkterute i tid. Den vil ta 17 timer og 35 minutter og er Emirates' første destinasjon i Sentral-Amerika.

- Ny flyteknologi gjør slike «ultralangruter» mulig. Vi kommer til å få se mer av dette fremover, er Hubert Frach sikker på.

Les også: Til denne byen går verdens lengste flyrute

Smart teknologi, god planlegging

Ved bruk av smart teknologi og god planlegging kan Emirates fly 14.000 kilometer på kortest mulig tid. Flyselskapet opererer med fleksible reiseruter, som kan variere dag for dag, utnytter medvinden og unngår motvind for å redusere tiden i luften.

Denne teknologien, kombinert med at Emirates ikke mellomlander i Australia på vei til Auckland, gjør at selskapet kan kutte reisetiden hit med opptil tre timer.

Ikke bare spares passasjerene for tid, man sparer også betydelige mengder drivstoff.

Emirates startet flyvninger fra Oslo høsten 2014.
Emirates startet flyvninger fra Oslo høsten 2014. (Foto: Gunnar Blöndal)
 

- Emirates vil alltid investere store ressurser i innovativ teknologi og vurdere løpende hvordan vi kan optimalisere reiserutene våre av hensyn til værforhold i sanntid og andre faktorer. Det er vårt mål å spare tid, drivstoff og utslipp, uten at det gjøres kompromisser med sikkerheten eller komforten til passasjerer og ansatte, forteller Norgessjef Terje Grue i Emirates.

Dubai skal bli verdens største hub

Sporingssystemet - AUSOTS - er allerede godt integrert og kjent i Emirates, og ved å videreutvikle dette spesifikt for Auckland-Dubai-ruten håper flyselskapet å få betydelige fordeler uten at det går på bekostning av andre fly som reiser til Australia.

Grue opplyser at en rekke miljøvernsspesialister og lufttrafikk-kontrollører har hjulpet Emirates med å planlegge og finne de optimale rutene begge veier.

Flyselskapet vil ha med seg 13 kabinansatte og fire piloter på den lange ruten, som skal opereres av flyet Boeing 777-200LR.

Emirates fraktet 49,3 millioner passasjerer ifjor og fikk et resultat på solide 1,2 milliarder dollar. Per i dag har flyselskapet 248 fly. Målet er å gjøre Dubai til verdens største flyplass-hub, og store utbygginger er allerede i gang.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DNTV: Tips til hva du skal se etter på visningen

Tips til hva du skal se etter på visningen
Dette må du se sjekke før du bestemmer deg for å by på en bolig
02:41
Publisert: