Flyselskapet Norwegian Air Shuttle offentliggjorde tirsdag at selskapet har sendt en søknad til Asker og Bærum tingrett for å åpne rekonstruksjonsforhandlinger i Norge, parallelt med den lignende prosessen i Irland.

Etter avtale mellom Asker og Bærum tingrett og Oslo byfogdembete er det sistnevnte som behandler søknaden, selv om den er sendt til Asker og Bærum. Advokat Håvard Wiker er oppnevnt som rekonstruktør.

Tirsdag formiddag skrev Norwegian i en børsmelding at selskapet har fått innvilget søknaden om rekonstruksjon. I kjennelsen fra Oslo byfogdembete trekkes det frem at Norwegian har «alvorlige økonomiske problemer», noe som er et krav som må oppfylles for å bli underlagt rekonstruksjon.

Norwegian fikk innvilget sin søknad om konkursbeskyttelsen av irsk High Court mandag.

– En parallell rekonstruksjon under norsk lov vil være en fordel for alle berørte parter, og øke sannsynligheten for et vellykket utfall. Vårt mål er å trygge arbeidsplasser i selskapet og bidra til å sikre kritisk infrastruktur og verdiskaping i Norge, sier konsernsjef Jacob Schram i Norwegian i pressemeldingen.

Grepet er ifølge DNs kilder tatt for å hindre at kreditorer og leverandører til det norske morselskapet skal si at de ikke er bundet av irsk rett og selskapets konkursbeskyttelse i Irland. Norwegians obligasjonslån er utstedt av det norske morselskapet, så også obligasjonseierne er nå bundet av den norske rekonstruksjonen.

Vil ikke offentliggjøre

Etter kort tids handel på Oslo Børs tirsdag skjøt Norwegian-aksjen fart, og var opp over 20 prosent. Senere falt den noe tilbake og endte opp ti prosent. Siste uke har kursen steget 12 prosent, mens den for siste måned samlet fortsatt er ned 37 prosent. Norwegians nye kommunikasjonsdirektør Esben Tuman sier til DN at dokumentene som ble sendt inn til Asker og Bærum tingrett i forbindelse med søknaden om rekonstruksjon ikke vil bli offentliggjort.

– Begjæringen inneholder ikke informasjon som har karakter av å være innsideinformasjon. Men begjæringen inneholder sensitiv informasjon, og vi kommer ikke til å gjøre den offentlig tilgjengelig, forteller Tuman og viser til forretningsmessige forhold, eksempelvis informasjon om kunder, leverandører eller annet konkurransesensitivt.

Kommunikasjonsdirektør Geir Harald Aase ved Oslo Børs sier til DN at det er de børsnoterte selskapenes egen plikt å vurdere hva som utgjør innsideinformasjon.

Det var 18. november at Norwegian formelt sendte en søknad om konkursbeskyttelse til irsk High Court. Mandag ble denne søknaden innvilget. Det betyr at selskapet får beskyttelse mot store pengekrav fra kreditorer og andre, i en periode der selskapet forsøker å selv redde økonomien i selskapet.

– Nå skal vi bruke tiden godt, og jobbe mot målet vårt om å redusere selskapets gjeld, redusere antall fly i flåten, og igjen bli et attraktivt selskap for investorer. Vi skal være klare til å møte konkurransen om kundene etter koronapandemien, sier Schram.

Kreditorer godtok planene

Norwegians irske advokater og examiner Kieran Wallace i KPMG argumenterte mandag foran dommeren Michael Quinn. Dokumentene i saken beskriver det kritiske situasjonen til flyselskapet – og datterselskapene i Irland spesielt.

I møtet sa leasingselskapene Aercap, BOC Aviation og Avolon – som også er Norwegians kreditorer – at de godtar planene i søknaden sendt til retten, og at de er «nøytral».

The Irish Times skriver at også leasingselskapet SMBC aksepterer prosessen. Når de største kreditorene har gitt aksept, øker sannsynligheten for at prosessen blir godkjent. Avisen skriver også at andre kreditorer, blant annet en representant for kunder med penger til gode for kansellerte billetter, har meldt seg. Det har også en myndighet i Irland med 23 millioner euro utestående i skattemidler hos Norwegian.

Norwegian peker på støtte

I rettsmøtet har Norwegians advokater blant annet fremført at Norwegian er trygg på at en prosess og ny start for selskapet vil lykkes, fordi selskapet har en sterk kjernevirksomhet, støtte fra investorer og at det er en viss mulighet for å få finansiell støtte fra norske myndigheter før koronakrisen er over.

En rapport bestilt fra rådgiver Ken Fennell i Deloitte i Irland konkluderer med at Norwegian har en god mulighet til å overleve selv om norske myndigheter så langt har sagt nei til å gå inn med frisk egenkapital i Norwegian. Det kom frem i retten mandag.

Etter at dommeren i Irland godkjente konkursbeskyttelsen, vil behandlingen pågå i 100 til 150 dager.

Prosessen gjelder for selskapet Arctic Aviation Assets (AAA) – som eier flyene til Norwegian – og flyselskapet Norwegian Air International (NAI). Begge selskapene og deres datterselskaper har adresse i Dublin.

Mer enn 48 milliarder i gjeld

Norwegian har plassert alt av flyfinansiering gjennom irske datterselskaper, og det er snakk om netto rentebærende gjeld på 48,5 milliarder kroner ved utgangen av september i år. Total gjeld i konsernet var på nær 67 milliarder kroner.

Det meste av gjelden er knyttet til 140 fly som Norwegian enten eier selv, eller leier inn:

  • Norwegians irske datterselskaper eier fortsatt 44 kortdistansefly av typen Boeing 737 og 11 langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamliner. Det er finansiert med obligasjoner, lån og eksportgarantier.
  • Via irske selskaper er det fortsatt leid inn fly fra internasjonale leasingselskaper – totalt 66 Boeing 737-fly og 26 Dreamliner-langdistansefly.
  • Alle flyene er deretter registrert i ulike luftfartsregistre i Irland, Storbritannia, Sverige og Norge.

Norwegian understreker at handel i Norwegian-aksjer vil fortsette som normalt.

«Prosessene vil ikke ha noen innvirkning på løpende virksomhet, og selskapet vil fortsette å fly som planlagt. Både obligasjoner og aksjer vil fortsette å handles som normalt på Oslo Børs. Som tidligere nevnt, vil Norwegian Reward fortsette som normalt, slik at medlemmene kan fortsette å opptjene og bruke CashPoints.»(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.