Til Stortinget opplyser samferdselsministeren at regjeringen ønsker å nedsette et uavhengig utvalg for å se på fremtidig kapasitet på Oslo lufthavn, melder NRK.
Dette innebærer blant annet om en tredje rullebane bør bygges der, eller at Rygge skal tas i bruk som en avlastningsflyplass.
Den sivile flytrafikken ved Moss Lufthavn Rygge ble lagt ned i 2017. Den omdiskuterte flypassasjeravgiften, som ble innført på alle flyginger fra norske flyplasser i 2016, ble blant annet oppgitt som grunn da Ryanair la ned all sin trafikk fra Rygge.
Nå presser en Facebook-gruppe med 35.000 medlemmer på for en gjenåpning av kommersiell drift ved lufthavnen.
– Det går ikke an å se på at en slik flyplass står som et monument over hvor galt det kan gå når politikerne baller det til med famøse vedtak, sier Tor Magnus Seglsten i gruppen «Vi som ønsker Rygge flyplass gjenåpnet».
I september skrev Moss Avis at Moss Lufthavn Rygge er til salgs. Jotunfjell Partners, som har sittet som eiere siden 2017, selger både terminalbygg, parkeringshus og flyoppstillingsplasser. Målet er å få solgt i løpet av året.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.