De to konkurrerende selskapene har ikke billettavtale med hverandre, og det kan føre til at passasjerer som skal bytte fly fra regionsselskapet Widerøe til Norwegian må betale dobbelt når den nye avgiften innføres 1. april.

– Dette er i strid med Stortingets vedtak, der ett av vilkårene er at avgiften kun skal betales én gang per reise, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart til Aftenposten.

Ber Jensen sende forslaget tilbake

Han ber finansminister Siv Jensen sende forslaget om flyavgiften tilbake til Stortinget fordi reglene favoriserer statens eget flyselskap, SAS, og regionsselskapet Widerøe. Disse to selskapene samarbeider om billettene, og deres kunder vil dermed kun betale avgiften én gang.

Finansdepartementet vedgår at forskjellsbehandlingen av SAS og Norwegian er et problem, skriver avisen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Ryanair i hemmelig brev til Siv Jensen: Truer med å kutte norske flyruter