- Det blir mye konkurranse på London-rutene, og særlig på de daglige avgangene, sier analytiker Kenneth Sivertsen i meglerhuset SEB som følger flyselskapet Norwegian.

Han er ikke i tvil om at andre operatører på Oslo Lufthavn (OSL) vil kjenne på konkurransen fra Ryanair dersom flyselskapet velger å benytte seg av muligheten til å fly fra Gardermoen fra sommeren av.

- Jajaja. Ryanair er Europas, kanskje et av verdens råeste selskaper og absolutt en reell konkurrent, sier Sivertsen til DN.

Analytikeren trekker blant annet frem flyselskapets flåte.

- Den er av en størrelse som er ekstremt bra.

Konkurransedyktige

Ryanair er tildelt fire rundturer fra OSL fra sommeren av, noe som utgjør to avganger og to ankomster hver dag.

Til sammenligning har norske Norwegian «hundrevis» av avganger, ifølge slotkoodinator Fred Andreas Wister i Airport Coordination Norway AS.

- For alle som flyr fra Oslo vil det bety at det finnes en aktør som har muligheter til å tilby priser som er svært konkurransedyktige. Det er jo fire avganger om dagen, sier Sivertsen.

Han avviser imidlertid at et eventuelt inntog vil bety «make eller break» for selskaper som Norwegian.

- De flyr til ulike flyplasser, understreker SEB-analytikeren.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos (tv) sammen med informasjonsjef i Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos (tv) sammen med informasjonsjef i Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian. (Foto: Aleksander Nordahl)

Ingen overraskelse

Ryanairs slot-tildeling kommer ikke som noen overraskelse på Norwegian, opplyser kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker Nielsen.

- Vi har sagt i flere år at det er naivt å tror at ikke Ryanair eller andre lavprisaktører sikter seg inn mot OSL, så dette kommer ikke som noen stor overraskelse, skriver Sandaker Nielsen i en epost til DN.

Han forklarer at Norwegian prinsipielt er for konkurranse.

- Det gir de reisende større valgfrihet og lavere billettpriser, legger kommunikasjonsdirektøren til.

Dyrere

Det irske flyselskapet har i en årrekke fløyet fra Rygge i Moss. Den siste tiden har selskapet imidlertid har flyttet seg stadig nærmere hovedflyplasser og nedskalert i Norge.

Selskapet varslet også omfattende kutt på Rygge i forbindelse med den nye flyseteavgiften.

Sivertsen i SEB er spent på hva som vil skje med avgangene fra Moss, dersom Ryanair takker ja til flymuligheten på OSL.

- Det kan hende de velger å legge ned. De har allerede nedskalert og det koster mer å fly fra hovedflyplasser, sier Sivertsen.

- Kan billettprisene til Ryanair øke dersom de satser på OSL?

- Nja, det er nettopp det med Ryanair at de har såpass mange avganger, og kan bruke prising aktivt.

DN har vært i kontakt med markedsdirektør for Skandinavia og Baltikum Hans Jørgen Elnæs i Ryanair, som foreløpig ikke har kommentert saken.

 

Les også: Aftenposten: Ryanair får fly fra Gardermoen

Ny landsomfattende rapport: Boligprisnedgang sist måned

Dette er det eneste stedet hvor boligprisene steg

 

Se DNtv:

Verdensmester i kaffekunst Tim Wendelboe forteller hvordan du gjenkjenner en kvalitetskaffe:

Verdensmester i kaffekunst Tim Wendelboe forteller hvordan du gjenkjenner en kvalitetskaffe
Kaffe er ikke bare kaffe.
02:46
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.