Erik Braathens flyselskapet Flyr vil børsnotere seg på markedsplassen Euronext Growth, skriver selskapet i en pressemelding torsdag. I forbindelse med noteringen vil selskapet hente 600 millioner kroner.

Nøkkelinvestorer har allerede forpliktet seg til å investere 165 millioner kroner, opplyses det.

– Flyr-modellen er tilpasset fremtidens luftfart. Kapitalutvidelsen og noteringen på Euronext Growth gjør oss i stand til å gripe mulighetene i et marked som er på vei tilbake, sier administrerende direktør Tonje Wikstrøm Frislid i Flyr i pressemeldingen.

Selskapet vil ha 28–30 fly i flåten.

Sissener: – Helt riktig timing

Blant dem som har forpliktet seg til å gå inn med penger i forbindelse med kapitalinnhentingen er de profilerte investorene Øystein Stray Spetalen og Arne Fredly, samt forvalter Jan Petter Sissener.

Investor og fondsforvalter Jan Petter Sissener.
Investor og fondsforvalter Jan Petter Sissener.

– Jeg tror dette er helt riktig timing. Du har 5,5 millioner nordmenn som drømmer om å få lov til å reise igjen og de andre ligger helt nede for telling, sier Sissener.

Han mener risiko versus belønning (risk/reward) er veldig god og trekker frem tre grunner til det:

  1. God ledelse.
  2. Flyr kan kjøpe eller lease fly til en rimelig penge fra aktører som sliter.
  3. Selskapet går inn på bunnen av markedet mens de andre ligger med brukket rygg.

Videre liker han at Flyr ikke har gjeld eller større forpliktelser som gamle pensjonsavtaler eller mange fagforeninger slik eldre flyselskap ofte har.

– Hvis ikke de har suksess er det i hvert fall ikke noen andre som kommer til å overleve, sier han.

I tillegg til Norwegian, SAS og Widerøe har nå det ungarske flyselskapet Wizz Air også bestemt seg for å satse på Norge.

– Du er ikke redd for konkurransen?

– Jeg har aldri vært redd for konkurranse. Har du top management og en riktig forretningsmodell er ikke konkurranse farlig, sier han.

Hverken Spetalen eller Fredly har ønsket å kommentere investeringen.

Prises til 750 mill.

Emisjonskursen, altså prisen investorene betaler per aksje i kapitalinnhentingen, er satt til fem kroner. Det priser Flyr til totalt 750 millioner kroner.

Flyr vil ha hovedbase på Oslo lufthavn Gardermoen og vil betjene det norske innenlandsmarkedet. Gradvis vil rutenettverket utvides til populære europeiske reisemål. Første flyvning er planlagt 1. juni 2021.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.