Flyselskapet vil hente penger gjennom å utstede aksjer til eksisterende aksjonærer, en såkalt fortrinnsrettet emisjon, kommer det frem i en melding mandag morgen.

Flyr hadde ved utgangen av september en kontantbeholdning på 363 millioner kroner, og sier emisjonen kommer for at selskapet skal styrke den «finansielle bufferen», for å sikre optimal trafikkvekst i et gjenåpnet marked.

Ved åpning på Oslo Børs mandag falt Flyr-aksjen med mer enn 15 prosent til 3,30 kroner på det meste.

«Så dalte etterspørselen»

Flyr hadde inntekter på 39,6 millioner kroner, et negativ driftsresultat (ebit) på 155 millioner kroner og et negativt resultat før skatt på 162 millioner kroner i tredje kvartal.

For årets ni første måneder er underskuddet på 250 millioner kroner før skatt.

Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid sier om pengebehovet mindre enn et halvt år etter oppstarten 30. juni:

– Det er fordi vi fikk en forsinkelse med delta-viruset etter sommeren. Det åpnet seg bra opp, og så dalte etterspørselen da ting stengte ned i august og september. Så dette er for å ha en buffer, så vi vet at vi er trygge de neste årene i den veksten vi har planlagt, sier hun, og fortsetter:

– Vi har også ønsket å skaffe nye fly (seks nye Boeing 737 Max fra neste år, red. anm.). Nå er vi trygge på det vi skal gjøre fremover.

– Pengene skal holde til å ta dere gjennom lavsesongen i vinter og forbi neste sommer?

– Ja.

– Når vil denne forretningen gi positiv kontantstrøm, så den bærer seg selv?

– Vi har sagt i år tre, sier Frislid.

Det vil si i løpet av 2022 eller 2023.

Hard priskrig i Norge

Nylig sa konkurrenten Norwegian at Flyr konkurrerer med priser som er umulige å tjene penger på. Tidligere har også Flyr-sjefen angrepet Norwegian for en spesielt hard konkurranse. På de store rutene innenriks konkurrerer Flyr med både SAS og Norwegian gjennom store deler av dagen, og i noen tilfeller også med Widerøe.

– Er denne kapitalinnhentingen et tegn på at priskrigen har vært for hard i starten, med tre aktører og et dårlig marked?

– Konkurransen er jo hard, og vi så jo til å begynne med at vi ble forsøkt parkert. Men det ventet vi for så vidt. Priskrig, jeg vet ikke.. Alle setene er jo ikke til den prisen som ligger ute i kampanjer. Foreløpig har det gått som ønsket, med unntak av august og september. Så har det vært utrolig positivt i oktober. Men vi vil gjerne ha en buffer til å ta oss gjennom en usikker tid, sier Frislid.

I tillegg er flyselskapene rammet av at oljeprisen – og prisen på flydrivstoff – har steget mer enn 70 prosent hittil i år. Oljeprisen er mandag på over 83 dollar fatet.

Tross lave priser fra Flyr, har Norwegian fullere fly:

  • Norwegian fylte cirka 83 prosent av setene om bord i oktober, ifølge trafikktall sist uke. Enhetsinntekt (inntekt per sete per kilometer) var 0,50 kroner.
  • Tilsvarende «fyllingsgrad» for Flyr var på 61 prosent i oktober, ifølge en presentasjon mandag. Enhetsinntekten var 0,37 kroner.

Garantister får rabatt og provisjon

Erik Gunnar Braathen med familie er største aksjonær i flyr med nær 50 prosent av aksjene. Han og andre investorer som er aksjonærer i emisjonen får spesielt gode vilkår for å ville tegne seg.

  • Garantistene kan kjøpe aksjer med en rabatt på 30 prosent under emisjonskursen – som blir satt på samme dag som en ekstraordinær generalforsamling i desember eller januar.
  • I tillegg kan garantistene heve tre prosent i provisjon på beløpet de går inn med.

Flyselskapet gjennomførte i snitt 15 -16 flyvninger per dag. Flyr flyr mellom norske byer og et knippe europeiske byer.

Flyr har svidd av 248 million siden oppstarten, hvorav 94 million ble brukt før første flight. 152 millioner kroner endte den negative kontantstrømmen på i kvartalet som nettopp er avsluttet.

Sissener: «Positivt»

Fondet Sissener Canopus er femte største eier i Flyr – og én av garantistene – og forvalter Philippe Sissener mener mandagens nyhet er positiv.

– Vi forventet at selskapet skulle hente penger. Nå antas selskapet å være fullfinansiert frem til full drift til sommeren neste år. Det er positivt at selskapet henter penger tidlig, sier han.

Forvalter Philippe Sissener.
Forvalter Philippe Sissener. (Foto: Gorm K. Gaare)

Han sier fondet Sissener Canopus har garantert for en noe høyere andel aksjer enn det eierandelen i dag tilsier. Sissener forteller også at de har presset på for en emisjon der alle eksisterende aksjonærer får førsteretten til å kjøpe aksjer, siden det er mange små aksjonærer som fortjener å få mulighet til å være med.

Han trekker frem at selskapet på kort tid har kommet seg på vingene og allerede tilbyr en «helproff kundeopplevelse».

– Dette er en liten posisjon for Canopus, men vi har stor tro på at dette skal funke og i så fall er oppsiden enorm.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.