Flyselskapet Flyr sliter med for mange tomme seter i flyene sine, og tapene fortsatte i fjorårets tre siste måneder.

I løpet av fjorårets ni første måneder tapte det nystartede flyselskapet nær en kvart milliard kroner. Med et underskudd i fjerde kvartal på 187 millioner kroner endte fjorårets totale drift – som ble avsluttet med en flåte på fem fly – med et årsresultat på minus 437 millioner kroner etter skatt.

I den ferske kvartalsrapporten skriver selskapet at «driften utvikles i henhold til planen». Det er likevel liten tvil – og selskapet skriver det selv – at det er blitt sterkt påvirket av omikron og myndighetenes reiserestriksjoner.

Aksjemarkedets spontanreaksjonen ga et kursfall på fem prosent da Oslo Børs åpnet torsdag morgen. Etter fem minutter ble aksjen omsatt for én krone, som tilsvarer et kursfall på langt over to prosent. Deretter roet aksjemarkedet seg noe.

Bråstopp med restriksjoner

På Aker Brygge torsdag morgen konstaterte finansdirektør Brede Huser at omikronutbruddet og reiserestriksjonene ga umiddelbar virkning:

– Det ble bråstopp i salget i desember.

Det positive er dog at utfordringene har gitt Flyr muligheten til å teste «fleksibiliteten» i drift og organisasjon.

– Det har vært en mørk og stormfull vinter, sier Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid, men hun kommer også med et spark til konkurrentene:

– Pandemien gjorde at vi kunne starte opp uten gjeld og uten tunge strukturer. Med en digital satsing kan vi drive fra Norge. Vi har sagt at vi skal ta vare på ansatte og kunder – og med det snu trenden i norsk luftfart.

Kuttet hardt i januar

Wikstrøm Frislid erkjenner at det «er krevende å drive en start-up», men at selskapet regner med å ha 12 fly i drift til sommeren. Det vil være en dobling fra dagens seks fly.

Etter torsdagens analytikerpresentasjon ble hun og finansdirektør Huser utfordret på selskapets negative driftsresultat. Fra analytikerhold estimeres det at flyselskapet taper 150 millioner kroner i kvartalet.

– Jeg kan ikke kommentere fremtidig «cash burn», sier Huser til DN, men utdyper:

– Fyllingsgraden om bord er ikke alt, man skal få betalt for billettene også. Vi traff ganske bra på produksjonsjusteringen i januar, da kapasiteten ble tatt drastisk ned på ruter uten etterspørsel.

I januar måtte selskapet hente en kvart milliard kroner. Behovet for en pengeinnhenting ble informert om etter cirka et halvt års drift siden i fjor sommer, og etter innhenting av 600 millioner kroner i kapital til oppstarten i fjor.

«Komfortabel»

Fra Flyr-toppene er det blitt uttalt at de friske pengene Flyr hentet i januar skal ta selskapet gjennom en krevende vinter med restriksjoner og til en forhåpentlig lønnsom høysesong i sommermånedene i år.

Da det i fjor ble kjent at Flyr måtte hente penger for andre gang siden oppstarten, var det flere eksperter som gikk ut og sa at Flyr lider i konkurransen med SAS og Norwegian – og at friske penger kanskje ikke var nok til å redde selskapet.

Ved årsslutt rapporteres det at egenkapitalen var på 164 millioner kroner, og i presentasjonen heter det at kontantbeholdningen var på 210 millioner kroner. Inkludert emisjonen i januar, var den på 460 millioner kroner ved utgangen av januar.

Flyr har selv sagt tidligere at de har som mål å komme å gi positiv kontantstrøm i løpet av 2022 eller 2023.

Ifølge Huser bestiller kundene fortsatt billetter på innlandsruter svært kort tid forut for avgang, mens det er noe bedring og økt bestilling på utenlandsreiser frem i tid.

– Billetter til destinasjoner sørover kjøpes tidligere og tidligere, men fortsatt kjøpes innlandsbilletter svært kort tid i forkant av avgangene. Vi er likevel svært komfortable med at vi vil fly med 12 fly til sommeren, sier Huser.

Han viser til at selskapet har en leasingavtale som «er tilpasset start-up-selskaper og er veldig billig i starten».

– Vi føler oss sikre på våre planer og får gode tilbakemeldinger fra kundene. Våre planer strekker seg flere år frem i tid, sier Wikstrøm Frislid.

Flyr-aksjen har falt over 25 prosent hittil i år. Flyselskapet har en markedsverdi på snaue 425 millioner kroner.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.