Torsdag kveld ble det klart at Flyr har hentet 250 millioner kroner ved å utstede 208,3 millioner nye aksjer. Prisen per aksje var på 1,2 kroner, som gir en kraftig rabatt på 40 prosent hvis man sammenligner den med sluttkursen torsdag som var på to kroner.

Flyselskapet dumpet med det prisen kraftig for å få inn sårt trengte penger for bedre selskapets finansielle stilling. Flyr-aksjen stupte ned 35 prosent ved børsåpning. Fredag ettermiddag er aksjen ned over 28 prosent.

Det er imidlertid ikke lenge siden Flyr måtte ut å hente penger, til tross for at oppstarten var i juni i fjor. I november annonserte Flyr forrige kapitalinnhenting, som havnet på konto i januar i år.

Da Flyr kom med resultater for tredje kvartal 2021 og annonserte den forrige pengeinnhentingen – i november i fjor – kom DNB Markets med en analyse hvor de kalte selskapet et tapsprosjekt, og sa at nyheten om at selskapet skulle hente frisk kapital, var et tegn på at Flyrs forretningsmodell ikke fungerer.

Den gang mente Norges største meglerhus at Flyr bar ehadde noen måneder igjen på markedet.

Om den nye emisjonen, sier DNB Markets analytiker Ole Martin Westgaard følgende:

– Emisjonen bekrefter det vi sa i analysen; dette er tapsprosjekt og at beløpet de hentet den gang ikke var tilstrekkelig.

«Må hente mer penger»

I en egen børsmelding kommenterer Flyr resultatet i årets første kvartal, som egentlig først skulle blitt lagt frem den 19. mai. Inntektene i første kvartal endte på 82 millioner kroner, ned fem prosent fra forrige kvartal.

Underskuddet etter skatt endte i første kvartal på 210,7 millioner kroner. De siste 12 månedene har Flyr et underskudd på nærmere 650 millioner kroner.

Etter at Flyr fikk inn 242 millioner kroner i friske penger i januar, var kontantbeholdningen ved utgangen av mars på 272 millioner kroner.

Westgaard har lite tro på utsiktene fremover, og er sikker på at de siste 250 millionene ikke blir den siste kapitalinnhentingen.

– Vi tror tapsprosjektet må hente mer penger igjen til vinteren, sier han.

Mener dere Flyr fortsatt bare har et par måneder igjen på markedet?

Flyr har dårligere yield (inntektsnivå på billettene, red. anm.) og fyllingsgrad om bord i flyene enn Norwegian, og høyere kostnadsnivå. Jo mer de flyr, jo mer taper de. Flyrs overlevelse er avhengig av at investorer synes det er moro å være med på dette tapsprosjektet.

Aksjerabatt

Aksjerabatten på den siste emisjonen overrasker Flyr-investor Jan Petter Sissener som er flyselskapets fjerde største eier gjennom aksjefondet Sissener Canopus.

– Jeg er veldig overrasket over rabatten, og jeg synes begge meglerhusene har gjort en dårlig jobb på forhånd, sier han til DN og legger til:

– De har ikke skaffet nye aksjonærer på fornuftige nivåer. De burde benyttet anledningen til å identifisere og finne langsiktige investorer.

Det var meglerhusene Carnegie og Arctic Securities som bisto Flyr med kapitalinnhentingen. De har ikke besvart DNs henvendelser.

DNB Markets analytiker Ole Martin Westgaard er ikke like overrasket over størrelsen på rabatten:

– Vi er overrasket over hvor mye aksjen gikk i ukene før emisjonen. I så måte er egentlig rabatten veldig liten, sier Westgaard.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.