Erik G. Braathens flyutfordrer Flyr ble startet opp med brask og bram midt under korona, etter hvert med høyprofilerte investorer på eiersiden, da luftfarten lå i brakk og kortene kunne deles ut på nytt.

Men ikke lenge etter de første flyene ble sendt i luften dukket en ny supersmittsom virusvariant opp i Sør-Afrika som raskt spredte seg til Norge. Igjen ble luftfarten hardt rammet. Nettopp det bidro til at Flyr for tredje gang siden oppstartet hentet friske penger nå i vår.

Flyr er bare ett av mange flyselskaper som har sprunget ut av knøttlille Norge. Nå kjemper de sammen med kriserammede SAS, private Widerøe og den «gamle utfordreren» Norwegian om kundene i Norge.

I sine siste trafikkoppdateringer har både Norwegian og Flyr gitt en pekepinn på hvordan de ligger an med bookinger inn mot den viktige sommersesongen. Tallene viser at Flyr så langt har vært langt unna å dra inn like mye penger per fly som konkurrenten Norwegian.

Store forskjeller

Utregninger DN har gjort viser at Norwegian i mai hadde billettinntekter på rundt 18 millioner kroner per fly, basert på lønnsomhetstall og antall opererte fly i snitt oppgitt i trafikkoppdateringene.

Til sammenligning hadde Flyr billettinntekter på rundt ti millioner kroner per fly.

For april måned hadde Norwegian og Flyr henholdsvis 18,5 og 10,7 millioner kroner i billettinntekter per fly.

– Flyr er i en kraftigere vekstfase på antall ruter og bruker kampanjer mer aktivt for å etablere disse. Det andre er at de har en mindre flåte, hvilket gjør det vanskeligere å oppnå samme fyllingsgrad som de større flyselskapene, sier analytiker Carl Frederick Bjerke i Arctic.

Analytiker Carl Frederick Bjerke i Arctic.
Analytiker Carl Frederick Bjerke i Arctic. (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Analytikeren tror tredje kvartal blir bra for flyselskaper, og venter at Flyr vil klare å lukke mesteparten av gapet til konkurrentene innen den tid.

Flyrs pengesjef og finansdirektør Brede Huser mener han vet hvordan gapet skal lukkes.

– Inntektene skal først og fremst økes gjennom forbedring av fyllingsgraden, sier han.

Fyllingsgraden sier noe om hvor stor andel av flyenes seter som fylles opp når de er i luften. I mai klarte Flyr å fylle 62,1 prosent av flyene sine. Norwegian fylte til sammenligning 79,2 prosent av flyene.

Huser påpeker at Flyr startet året med to fly i drift og gikk ut av mai med ti fly i drift. Mange av selskapets ruter ble startet i april og mai, og det vil ta noe tid å fylle opp kapasiteten, mener han.

– Vi har et sterkt og økende momentum i salget, og allerede nå i juni ser vi fyllingsgraden bevege seg opp mot 80 prosent, sier finansdirektøren.

Tror Flyr er fullfinansiert

Fra børsnoteringen i fjor vår har Flyr-aksjen ramlet fra fem kroner per aksje til rett i overkant av én krone per aksje, tilsvarende et kursfall på bortimot 80 prosent.

Da Flyr sist hentet penger var investorene Øystein Stray Spetalen, Arne Fredly og Ketil Skorstad blant dem som spyttet inn. I et intervju med Finansavisen fredag sier Spetalen at han kommer til å stille opp med betydelige penger neste gang også, dersom selskapet trenger det.

Det tror ikke Arctic-analytiker Bjerke er nødvendig.

– Med pengene Flyr hentet nå tror vi selskapet er fullfinansiert frem til levering av ytterligere fire fly neste vår, og derfra tror vi de skal kunne klare å tjene penger, sier han.

Fredag åpnet reparasjonsemisjonen, som er del to av vårens kapitalinnhenting. Da får de mindre aksjonærene som ikke fikk anledning til å delta i del én muligheten til å kjøpe aksjer på samme nivå som proffene – på kurs 1,20 kroner.

Bjerke i Arctic mener Norwegian har en veldig god markedsposisjon i Norden og at rødnesene utvilsomt er best posisjonert til å generere et best mulig driftsresultat i år. Men:

– Når det gjelder hvilken flyaksje man burde investere i er bildet etter vårt syn litt annerledes, sier han.

Bjerke drar opp følgende regnestykke:

Tar man Norwegians børsverdi på 8,7 milliarder kroner og deler den på de rundt 70 flyene som er i drift, gir det rundt 120 millioner kroner i egenkapital per fly. Tilsvarende for Flyr, med en markedsverdi på rundt 630 millioner kroner og 12 fly i drift i sommer, gir det en egenkapital per fly på drøye 50 millioner kroner – altså litt under halvparten av Norwegian.

– Norwegian må dermed tjene dobbelt så mye på driften per fly for å forsvare nåværende aksjekurser, sier han.

Bakgrunnen for denne rabatten mener han er todelt.

  • Flyr har ikke de samme skalafordelene med en mindre flåte som gir strukturelt lavere fyllingsgrad og høyere enhetskostnad.
  • Risikoen for at Flyr igjen må hente penger fremstår som høyere dersom det skulle komme en ny runde med koronarestriksjoner eller noe annet som forstyrrer den pågående gjeninnhentingen.

– Kjøper du Flyr-aksjen er det et veddemål på at Flyr klarer å fortsette vekststrategien slik at konkurranseulempen ved å være liten reduseres, og at markedet holder seg sterkt som nå, sier analytikeren.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.