Lavprisselskapet Ryanair søker avgangs- og landingstillatelser for en rekke direkteruter fra Oslo lufthavn Gardermoen, meldte nettstedet Flysmart24 tirsdag.
Selskapet har søkt om slots for åtte nye ruter til sommeren. Det betyr direkte konkurranse med lavprisselskapene Flyr og Norwegian – i tillegg til SAS – på flere ruter fra Gardermoen til utlandet.
Enda tøffere for Flyr
Det kan bety, hvis Ryanair gjør alvor av planene, betydelig mer konkurranse for nykommeren Flyr. Flyr har slitt finansielt i oppstarten – og kan bli nødt til å kjempe med den irske lavprisaktøren i høysesongen neste år på seks ruter: til Paris, Brussel, København, Alicante, Malaga og Berlin.
På spørsmål fra DN om hvordan Flyr ser på den mulige konkurransen, svarer kommunikasjonsdirektør Anita Svanes i en epost:
– Denne bransjen er internasjonal og vi er vant til å forholde oss til internasjonale konkurrenter, enten de heter Wizz Air eller Ryanair. Vi er imidlertid opptatt av at myndighetene tilrettelegger for rettferdig konkurranse.
Ber politikerne passe på
Ryanair har blant annet hatt et kritisk forhold til fagforeninger i en årrekke. Flyr ber politikere og myndigheter om å sørge for like konkurransevilkår inn og ut av Norge.
– Vi er opptatt av ansvarlighet og anstendighet i denne bransjen og vi har helt fra starten oppfordret våre ansatte til å etablere foreninger og kollektivavtaler, noe vi også har fått på plass med LO-tilsluttede foreninger for piloter og kabinansatte, sier Svanes.
Hun legger til:
– Vi har en svært kostnadseffektiv struktur med en slank administrasjon, moderne systemer, og ikke minst veldig dyktige og entusiastiske medarbeidere som gjør alt for at våre gjester skal få en behagelig og friksjonsløs flyreise. Kort og godt, vi skal være konkurransedyktige på pris og bedre på produkt og service, så får det bli opp til det norske folk å velge.
Hun påpeker at det er vanlig at flyselskapene søker om en rekke slot-kombinasjoner på denne tiden av året.
– Hva de velger å benytte og dermed hvilke ruter de vil fly får vi ikke endelig svar på før utpå nyåret. Det er en stor kabal som både skal legges og gå opp, både for flyselskapene og flyplasskoordinatorene, sier hun videre.
Norwegian: «Vant med konkurranse»
Norwegian er den andre store lavprisaktøren som kan vente seg hardere konkurranse fra Ryanair, men ønsker ikke å kommentere planene til konkurrenten i detalj.
– Vi er godt vant med konkurranse, og skal fortsette å ha et godt rutenett til gode priser også i tiden fremover, sier kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian tirsdag kveld.
Flyr meldte nylig at det har behov for 250 millioner kroner i frisk egenkapital i løpet av vinteren – og fyller dermed kassen for andre gang på ett år etter en seig gjeninnhenting på vei ut av korona. Dette ga aksjekursen en kraftig knekk. Selskapet la samtidig frem sine tall for tredje kvartal, som viste et underskudd før skatt i årets første ni måneder på 250 millioner kroner.
Etter at pengebehovet ble kjent, har flere eksperter gått ut og sagt at Flyr lider i konkurransen med SAS og Norwegian – og at friske penger kanskje ikke er nok til å redde selskapet.
Flyr-gründer og styreleder Erik G. Braathen slo tilbake til de som tror kassen går tom:
– Vi er notert i det åpne markedet. Vi får jo tilgang på kapital. Spørsmålet er prisen på kapitalen, sa han til DN. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.