Flyrs kvartalsrapport viser at det ferske flyselskapet tapte 64,7 millioner kroner i andre kvartal, og 87,4 millioner kroner i årets seks første måneder. Med kun én dags drift i andre kvartal, knyttet analytikernes spenning seg mer til hvordan det har gått med passasjerenes billettbooking etter regnskapet ble avsluttet.

Under regnskapspresentasjonen torsdag morgen fikk da også Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid og finansdirektør Brede Huser spørsmål fra Carnegie-analytiker Eirik Rafdal om bookingen for andre halvår.

– Det er lite oversikt i bookingen for tiden, da passasjerene bestiller kjøper billettene kun én uke eller to før reisens avgang, var Husers korte kommentar.

Overfor Dagens Næringsliv utdyper Wikstrøm Frislid:

– Vi har opplevd at billettsalget i juli var veldig bra, men det er vanskelig å spå hvordan etterspørselen blir utover høsten. Folk bestiller billettene i veldig kort tid før avgang, og det gir mindre forutsigbarhet for oss. I tillegg er vi mindre kjent enn de andre aktørene, og vi må jobbe videre med å øke kjennskapen til oss i markedet.

Wikstrøm Frislid virker samtidig å legge inn et lite stikk i retning av Norwegian, som dødelig fikk erfare at vekst ikke alene er livets lykke:

– Nå skal ikke vi bli for store for raskt. Vi har heller ikke troen på at markedet tar seg opp til de høydene det var før koronautbruddet. Vi er edruelige og konsentrerer oss om å holde et veldig lavt kostnadsnivå.

Spente analytikere

I vinter hentet Flyr inn 600 millioner kroner i frisk egenkapital, som kommer i tillegg til den første innsatsen fra investor og flygründer Erik G. Braathens på 50 millioner kroner. Nå viser rapporten en kontantbalanse på 514,8 millioner kroner ved utgangen av kvartalet.

Flyr-ledelsen mente i en investorpresentasjon i mai at emisjonsbeløpet på 600 millioner kroner ville være nok til at selskapet kunne holde det gående til det var lønnsomt – og hele veien opp til at det har 28 fly i luften innen tre år. Finansdirektør Huser uttalte under kvartalspresentasjonen torsdag morgen at selskapets kapitalbase kun er redusert i tråd med selskapets plan.

Torsdag falt likevel Flyr-aksjen om lag 2,5 prosent i åpningshandelen på Børsen, men hentet seg litt inn etter hvert. Det var moderat handel i aksjen.

– Analytikerne og investorene har etter kvartalsrapporten spurt oss om vårt prosjekt, det å bygge et flyselskap, og vi har svart at vi er på plass i henhold til plan både økonomisk og operativt, sier Wikstrøm Frislid, og legger til en skrytefrase om at «erfarne og motiverte medarbeidere har vært avgjørende for at vi har kommet så godt i gang».

Nye fly innen neste år

Flyrs jomfrutur gikk fra Oslo til Tromsø i slutten av juni i år, etter å ha fått levering på de to første Boeing 737-800-flyene tidligere samme måned. Dermed er det heller ikke mye å vise til i inntekter i andre kvartal.

I rapporten skriver Flyr at den ene dagen med drift inkluderte fire flyvninger, og at dette ga en omsetning på 250.000 kroner. I juli hadde selskapet to fly i luften og det venter å ha tre innen tredje kvartal er omme, men her har selskapet opplevd forsinkelser.

Tidligere har Flyrs ledelse hevdet at flyselskapet skal kunne utnytte fallet i markedet etter koronautbruddet, og leie inn fly til halvparten av markedsprisen før pandemien kom til Europa.

Når selskapet denne uken trapper opp satsingen med sitt tredje fly, gjøres det imidlertid med innleid fly og mannskap (wetlease). Det skyldes forsinkelser fra leasingfirmaet, og Flyr har nå bestilt fly og mannskap fra danske AirSeven, ifølge flysmart24.no. Samme medium melder at AirSeven stiller med en eldgammel Boeing 737-400-maskin, som sine glansdager fløy under navnet Harald Hårfagre for Braathens SAFE. Flyets alder indikerer at det vil legge økt press på Flyrs kapitalbase.

Flyr har denne uken dessuten måtte leie inn assistanse fra det baltiske flyselskapet AirBaltic.

– Med mål om et «lavt kostnadsnivå», hvordan er det å bli tvunget til å leie inn dyre fly for å erstatte forsinkelsene fra flyleverandøren?

– Ingen ønsker å benytte seg av andre fly enn ens egne, men foreløpig er det kun snakk om noen få avganger hvor vi har vært nødt til å leie inn fly. Vi har lyktes med å ta vare på kundene og våre ansatte, og må ta høyde for noe innleie av fly, slik de fleste andre flyselskap også gjør, sier Frislid.

Ruglete på børs

Flyr-aksjen er denne uken omsatt for omkring 4,70 kroner, som står i kontrast til tegningskursen på fem kroner i emisjonen i februar.

Aksjen ble notert på Oslo Børs 1. mars. En meget kortvarig kursoppgang er siden blitt avløst av en mer ruglete børsperiode for selskapet – selv etter at det første Flyr-flyet ankom i begynnelsen av juni.

Da lå fortsatt selskapet an til å bruke to fly under sommeren, og siden utvide til åtte fly og 350 ansatte i løpet av året. Innen tre år planlegger selskapet å ha 28–30 fly i flåten.

Analytikerne venter nå på at Norwegian legger frem sin halvårsrapport på tirsdag om knappe to uker. Dagen etter følger konkurrenten SAS opp, men da med en tredjekvartalsrapport i SAS’ avvikende regnskapsår. Norse Atlantic Airways har nylig meldt om en utsatt oppstart, men vil komme med en oppdatering 29. september. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.