Flyr ble startet midt under koronapandemien og kjemper nå for å overleve. Flere av de ansatte er permitterte etter at virksomheten i oktober ble redusert på kort varsel. Sist uke gikk selskapet ut med planene om en kapitalinnhenting. Onsdag morgen ble planene gjort om, og en ny frist er torsdag ettermiddag.

Flyr ber investorene om å bli med på en firetrinns plan for å få inn totalt 700 millioner kroner i friske penger. Onsdag ettermiddag meldte Flyr at kapitalinnhentingens første steg, der selskapet skulle hente 250 millioner kroner, er overtegnet.

Hvorvidt investorene sier seg villige til å spytte inn penger i det kriserammede selskapet eller ei, vil bli avgjørende både for selskapets og de ansattes fremtid.

Leder for pilotforeningen, Espen Poulsen, følger den finansielle redningsaksjonen hjemme i Asker.

– Ja, hva skal man si..? De siste dagene har utvilsomt vært veldig spennende for alle ansatte i Flyr, og jeg tror mange av sitter med en følelse av at tingene har utviklet seg veldig fort, sier Poulsen til DN.

– Det er utrolig tøft

Selv er Poulsen fortsatt i jobb, og var senest ute å fløy i helgen. Av de drøyt hundre pilotene som er ansatt i Flyr, er omtrent halvparten av helt eller delvis permittert nå.

– Dette er veldig dramatisk for oss, og spesielt ille for de som er direkte berørt av permittering, sier Poulsen.

– Det er klart at det er utrolig tøft. Det å miste inntektsgrunnlaget sitt brått nå rett før julen og den mørke tiden på året, det unner jeg virkelig ingen, sier han.

– Vårt fokus som piloter og kabinansatte er som alltid å gjøre det vi er gode på, nemlig å frakte gjestene våre trygt og komfortabelt dit de skal, sier Espen Poulsen er leder for pilotforeningen i Flyr.
– Vårt fokus som piloter og kabinansatte er som alltid å gjøre det vi er gode på, nemlig å frakte gjestene våre trygt og komfortabelt dit de skal, sier Espen Poulsen er leder for pilotforeningen i Flyr. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Flyr-piloten understreker at de fleste ansatte har forståelse for det som skjer, og grepene som blir tatt.

– Alle skjønner at selskapet ikke kan bruke penger på å fly med «tomme fly». Dette er også godt kommunisert fra ledelsen. Så årsaksforholdene som ligger bak nedtrekket i produksjonen og permitteringene, er tydelige og forståelige for de ansatte.

Har fortsatt troen

Selv om Flyr lyktes med emisjonen, varsler selskapet at det vil det ikke vil være nok til å drifte Flyr forbi andre kvartal neste år. Det er dermed ikke all verdens trygghet de ansatte går i møte, selv om kapitalen skulle komme på plass i denne omgang.

– 100 prosent sikre arbeidsplasser finnes ikke i vår bransje uansett, men heldigvis er alle de ansatte i Flyr direkte ansatt i selskapet, og har dermed så god ansettelsestrygghet som det er mulig å ha under normale omstendigheter i Norge.

Tillitsvalgt i Flyr Bendik Sebastian Hansen beskriver også situasjonen som krevende, men i likhet med Poulsen har han forståelse for avgjørelsene som er tatt.

– Det å permittere så mange ansatte er selvfølgelig noe man aller helst vil unngå, men som man så på og fortsatt ser på som nødvendig, gitt den situasjonen selskapet står i nå. Så er dette noe som blir gjort for å sikre arbeidsplasser, og vi vet at det snus på hver stein med tanke på å få flest mulig tilbake i jobb, sier Hansen.

Tillitsvalgt i Flyr, Bendik Sebastian Hansen, synes det er trist at flere av de ansatte går gjennom nok en runde med permitteringer så kort tid etter pandemien.
Tillitsvalgt i Flyr, Bendik Sebastian Hansen, synes det er trist at flere av de ansatte går gjennom nok en runde med permitteringer så kort tid etter pandemien. (Foto: Flyr)

– Så du har fortsatt tillit til ledelsen og selskapet?

– Ja, det har jeg virkelig. Hos medlemmene våre merker vi også at tilliten og forståelsen fortsatt er det, og det unike samholdet synes fortsatt godt. Mitt inntrykk er at det ansatte virkelig har troen på dette og at selskapet skal komme seg gjennom.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.