– Nå skal det jobbes her! Nå må vi bare brette opp ermene og jobbe knallhardt.

Ordene tilhører bodøværingen Stig Otto Nilsen. Gründeren og investoren har vært med på eiersiden i Flyr siden mars i år. Pengene kommer fra selskapet Stadssalg as, som til daglig driver en forretning med salg av eiendeler fra konkursbo og opphørssalg på internett. Dessuten sitter Nilsen på en betydelig eiendomsportefølje og han ble allerede tidlig på våren kjent som nest største aksjonær i Flyr bak Flyrs grunnlegger og styreleder Erik G. Braathen.

Nilsen gikk glipp av tredje Flyr-emisjon i mai i år, men var tidlig klar på at han skulle delta i den siste krisemotiverte kapitalinnhentingen som ble fulltegnet sist uke.

Tar sats på nytt

I en fersk aksjonærliste mandag er Nilsen helt ute fra eiersiden, og har dermed solgt 36 millioner aksjer i selskapet rett før emisjonen blir gjennomført. Samtidig tegner han seg i den nye emisjonen til 0,01 kroner per aksje.

– Vi har gått inn i den første delen av Flyrs nye kapitalinnhenting med 15 millioner kroner, sier Nilsen.

I vår hadde han aksjer for 50–60 millioner kroner, og selv om han fikk et betydelig tap på sin første investering i Flyr, tar han nå på nytt sats med selskapet.

Flyr meldte for snart et par uker at det ville hente inn 430 millioner kroner, men måtte gi opp etter en uke. Fondsforvalter Jan Petter Sissener tegnet så opp et nytt forslag, der det gjennom fire steg skal hentes inn totalt 700 millioner kroner.

– Det var bra Sissener kom med innspillet og fikk litt mer gnist på pluggen, sier Nilsen om den overtegnede emisjonen og legger til:

– Den første investeringen vårt er lagt i skuffen. Det var en tøff runde, men det koster penger å starte opp og det har ingen hensikt å tenke mer på det. Vi er med videre og nå er det bare å kjøre på.

Foreslår nytt styremedlem

Gründeren har bygget opp et lite forretningsimperium gjennom nettauksjoner med tvangssalg av store og små eiendeler gjennom Stadssalg. De siste seks-syv årene har selskapet levert solide overskudd på mellom 20 og 30 millioner kroner årlig.

Og kremmeren har klare formeninger om hva som nå må gjøres:

– Nå må ting gjøres ordentlig slik at selskapet får luft under vingene – vi kan ikke ha mer driftsmessig turbulens nå.

– Det er mange bra verdier i selskapet og vi har tro på det, selv om det har vært mye negativt i nyhetene. I det siste har vi hatt en del diskusjoner med ledelsen, som har gjort en del gode grep som blant annet rett reisebyrå for å få inn de forretningsreisende. Flere av store bedrifter og konsern er pålagt å kjøpe billetter gjennom slike byråer. Dette har ikke vært tilstede før nå, fortsetter Nilsen.

Med 100 prosent tildeling i emisjonen vil Nilsen bli en av Flyrs største aksjonærer når de nye aksjene er registrert. Kremmeren har en klar beskjed til Flyr-ledelsen:

– Selskapet må få opp prisene – det er pengene vi lever av.

Nilsen sier han vil engasjere seg langt mer som eier for «investeringen krever det av oss». Mandag kveld børsmeldte Flyr at dialog med «store aksjonærer» har ført til at Trine Nøvik foreslås som nytt styremedlem på generalforsamlingen onsdag. Nøvik jobber både som sjef for Stadssalg og som sjef for Scandic Fauske.

Har tiltaksplan klar

Nilsens tiltaksliste ser slik ut:

  • Løfte prisene opp mot konkurrentene.
  • Ha de riktige rutetidene.
  • Være lynraske på avtrekkeren når ting endres i markedet.

– Med riktig prising og riktig tidspunkt får det være opp til kundene å velge om de fly med Flyr, SAS eller Norwegian. Da vil Flyr vinne for Flyrs produkt er det beste, sier Nilsen, som mener Flyrs avganger fra blant annet Bodø var helt feil da de gikk for sent på dagen.

– Og så gjelder det å være gode på timingen. Da SAS-pilotene streiket i sommer, klarte Norwegian å løfte billettprisene til 5000 kroner for en tur fra Bodø til Oslo. Da var Flyr for trege med å endre prisene opp slik at alle billigbilletter frem i tid ble revet vekk. Dette medførte til at konkurrenten fikk en gyllen mulighet til å øke prisene rett i himmelen legger Nilsen til.

Han er imidlertid ikke bekymret over at halve Flyr-flåten er parkert for vinterhalvåret:

– Det er blitt en situasjon og selskapet måtte kutte kostnadene, men det er fortsatt seks fly er i rotasjon. Det er mye spennende som skjer i luftrommet, og det gjelder å være på plass til våren og sommeren igjen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.