Fredag formiddag fikk investorene vite hva de ble tildelt i Flyrs første kapitalinnhenting. Det kriserammede flyselskapet skal gjennomføre til sammen fire kapitalinnhentinger de neste månedene og håper å få inn totalt 700 millioner kroner i friske penger.

– Vi fikk 100 prosent

Forvalter Jan Petter Sissener ble tidlig i uken kjent som frontskikkelse blant investorene som ville satse penger på flyselskapet. Først sa han at fondet Sissener Canopus ville gå inn med 15 millioner kroner, men har senere økt innsatsen til 20 millioner kroner.

– Vi fikk 100 prosent, vi, og vi er fornøyd med det. Jeg tror det var riktig også, i og med at det var vi som konstruerte dealen, sier Sissener.

Jan Petter Sissener fikk full tildeling i Flyr-emisjonen.
Jan Petter Sissener fikk full tildeling i Flyr-emisjonen. (Foto: Elin Høyland)

Han viser til det innspillet hans fond hadde tirsdag kveld – som i grove trekk var den konstruksjonen selskapet la opp til onsdag morgen.

Onsdag ble også innhentingen av de første 250 millionene unnagjort i en fei – i sterk kontrast til den foregående ukens mislykkede forsøk på å hente inn 430 millioner. Mens flere aksjetradere tydeligvis har vist interesse for å delta, er det igjen et spørsmål om Flyr får en aksjonærbase bestående av langsiktige store aksjonærer eller en eiergruppe sterkt preget av små og mindre aksjonærer.

– Om vi får med oss andre langsiktige aksjonærer, spiller egentlig ingen rolle for meg. Vi er blitt fortalt at meglerne endte opp med en «bred og solid bok» og at det skal være flere ordentlige aksjonærer der, sier Sissener.

Han minner om at det først er på generalforsamlingen at man får vite hvordan den endelige eiersituasjonen blir seende ut.

Larsen fikk halvparten

Tidligere i uken sa aksjetrader Svend Egil Larsen til Finansavisen at han hadde bedt om minstebeløpet på 100.000 euro, cirka én million kroner, i den første emisjonen. Med andre ord: Han ba om 100 millioner aksjer til 0,01 kroner per aksje, og fikk 50 millioner aksjer.

– Jeg fikk halvparten, sier Larsen til DN.

Supertrader Svend Egil Larsen er med på Flyrs krisemotiverte kapitalinnhenting.
Supertrader Svend Egil Larsen er med på Flyrs krisemotiverte kapitalinnhenting. (Foto: Tommy Ellingsen)

Det utgjør vel to prosent av Larsens portefølje på rundt 20 millioner kroner.

Han mener det viser en stor interesse blant store og små aksjeinvestorer for å gjøre en rask gevinst i Flyr-aksjen. Han sier en annen trading-kollega har bedt om 400 millioner aksjer, og fikk tildelt 125 millioner aksjer, altså nesten en tredjedel.

– Det er trangt i døren på vei inn. Så da er det viktig å være først ute av døren igjen når aksjene kommer i handel, sier Larsen.

Han har med andre ord planer om å selge unna aksjene så fort som mulig. Først skal kapitalinnhentingen bankes gjennom på en ekstraordinær generalforsamling i Flyr onsdag til uken, og dagen etter kan det hende de totalt 25 milliarder (sic) nye aksjene er registrert.

– Hvor mye over ett øre tror du aksjen vil handle?

– Jeg tror den vil handle over, men jeg vet ikke hvor mye. Det har jeg ikke peiling på. Det blir åpenbart et stort salgspress med 25 milliarder nye aksjer.

– Hvor stor er faren for at aksjen faller under én øre?

– Det kan jo skje. Det blir jo ikke noen fest i så fall, men kanskje en nyttig erfaring for luftfartsinvestorer, sier Larsen.

Tror på aksjonær-ja

Det er også på generalforsamlingen at transaksjonen blir godkjent.

Sissener regner med at planene bankes gjennom.

– Jeg er regner med at transaksjonene blir stemt gjennom, om ikke Norwegian- eller SAS-folk blander seg da, sier han.

– Og dersom reparasjonsemisjonen blir satt opp riktig, hvor blant annet tegningsrettighetene blir omsettelige, vil den denne gangen bli gjennomført.

Sissener har regnet seg frem til at hans fonds innsats på 20 millioner kroner i første omgang vil gi omkring åtte prosent av aksjene. Og når reparasjonsemisjonen på 100 millioner kroner er gjennomført, vil eierandelen synke ned til omkring seks prosent.

– Vi har lagt inn såpass med energi og tid i denne saken, at vi økte innsatsen vår fra 15 til 20 millioner kroner. Nå utgjør Flyr 0,55 prosent av fondet, men over tid kan det være at vi reduserer innsatsen litt, sier han.

– For investorer gir Flyr en fair risk/reward. Jeg frykter heller ikke det store kursfallet når alle aksjene blir omsettelige. Dagens kurs på syv øre forklares av at folk nå kjøper aksjer for å få tilgang på tegningsrettigheter, legger Sissener til og viser til følgende regnestykke:

Én aksje kjøpt på Oslo Børs i dag gir rett på anslagsvis tre nye aksjer. For investorer som i dag kjøper én aksje, blir innsatsen syv øre pluss tre øre og vedkommende vil sitte med fire aksjer etter reparasjonsemisjonen for 2,5 øre per stykke.

Det vil gi en børsverdi på «Nye Flyr» på 890 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.