Det var lenge varslet at nystartede Flyr torsdag denne uken skulle legge frem resultatet for årets tredje kvartal. Tallene ble imidlertid gjort kjent allerede mandag morgen, da selskapet gikk ut og sa at det planlegger å hente inn 250 millioner kroner i frisk kapital – og at det allerede har investorer på plass som garanterer for beløpet på spesielle vilkår.
Regnskapet mandag viste et underskudd før skatt i årets første ni måneder på 250 millioner kroner. For tredje kvartal isolert var tapet på 162 millioner kroner.
Mandag og tirsdag falt Flyr-aksjen cirka 30 prosent på markedsplassen Euronext Growth, også onsdag ble det en svak nedgang på 1,82 prosent.
Ved åpning på Børsen torsdag faller aksjen rundt 1,8 prosent.
Ved fremleggelsen av tallene torsdag sier selskapet om utviklingen i markedet:
– Pandemien er fortsatt en utfordring for vår bransje og har påvirket etterspørselen i mesteparten av kvartalet. Vi har imidlertid sett et positiv bestillingstrend i siste del av kvartalet, sier administrerende direktør Tonje Wikstrøm Frislid.
Henter penger i januar
På en presentasjon i Oslo torsdag morgen sier finansdirektør Brede Huser at den planlagte kapitalinnhentingen antakelig blir i januar neste år – og det blir skjøvet til over nyttår for å få et prospekt klar i tide og fordi juleferien gjør det vanskelig å rekke en frist før nyttår.
Pengene skal hentes som en tegningsrettsemisjon, der eksisterende aksjonærer har førsterett til å tegne nye aksjer. Derimot vil en rekke garantister få mulighet til å kjøpe aksjer med inntil 30 prosent rabatt, hvis ikke eksisterende eiere kjøper aksjer.
Mandag ble det kjent at store investorer – som fondet Sissener Canopus og, ifølge Finansavisen, Øystein Stray Spetalen – er klare til å gå inn med friske penger som garantister i den forestående emisjonen.
Skeptiske til videre ferd
Derimot har det kommet flere utspill fra eksperter som advarer investorer mot å satse pengene på flyselskapet i sterk konkurranse med Norwegian og SAS. Blant dem var analytiker Ole Martin Westgaard i DNB Markets.
– Vi sliter med å forstå hvorfor noen vil investere i dette tapsprosjektet, skrev han i en oppdatering mandag.
Han la til:
– For Norwegian og SAS mener vi at det er litt negativt at Flyr sannsynligvis vil fortsette å være på markedet i noen ekstra måneder.
NHH-professor Frode Steen sa at Flyr møter to konkurrenter som kjemper hardt for markedsandeler, uten av noen av dem er «dominerende» i markedet.
– SAS og Norwegian står friere til å konkurrere for fullt, sa Steen.
Også tidligere SAS-direktør Eivind Roald har liten tro på selskapet.
– Jeg tror kassen er tom hos Flyr innen neste sommer. Innen den tid er de konkurs, sa Roald.
Sistnevnte utspill fikk Flyr-ledelsen til å slå kraftig tilbake i en epost til DN:
– Disse påstandene fra en tidligere SAS-mann som har tatt feil flere ganger før, som at han i 2018 spådde at det ville bli helt gratis å fly, bryr vi oss lite om.
– Faktum er at de svært positive tilbakemeldingene fra de mange som reiser med oss viser at vi har truffet med å tilby et produkt som kundene setter pris på. Vi er et selskap med en effektiv selskapsstruktur som vil kunne oppnå et konkurransedyktig kostnadsnivå med en vesentlig mindre flyflåte enn konkurrentene, og vi kan raskt tilpasse oss til endringer, etterspørsel i markedet og ønsker fra våre kunder. Vi har svært kompetente og fornøyde ansatte. Dessuten er vi bare i starten av alt vi skal ta ut av ruteprogram og nye produkter gjennom bransjens mest moderne it-plattform, sto det i eposten sendt via kommunikasjonssjef Anita Svanes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.