Luftfartstilsynet ga fredag flyselskapene en frist for når flyreisene må være refundert hvis det ikke skal ende med millionbøter for selskapene. Fristen settes slik at pengene må være tilbakebetalt innen utgangen av november.

– Vi tar til orientering at tilsynet har kommet til dette vedtaket. Det var på tide at myndighetene sanksjonerte mot det som har vært klare brudd på lovfestede forbrukerrettigheter, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

– Har ventet i månedsvis

– Forbrukerne skulle hatt refusjon innen syv dager, men har ventet i månedsvis. Vi hadde forventet at Luftfartstilsynet ga klar beskjed til SAS om at de skulle refundere alle utestående krav innen utgangen av oktober, legger hun til.

Blyverket mener det nå må tas en debatt om forbrukerne i det hele tatt kan godta å betale flyreiser på forskudd etter denne saken.

Skeptisk til forhåndsbetaling

– Flyselskapene og myndighetenes håndtering har tvunget frem en debatt om vi i det hele tatt kan godta å forhåndsbetale flyreiser. Når forbrukernes penger ikke er sikret, bør vi heller ikke godta å betale reiser på forskudd, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.