Beslutningen som den franske nasjonalforsamlingen fattet sent lørdagskveld gjelder innenriksflyreiser og utgjør en del av den brede klimapakken til president Emmanuel Macron, skriver Reuters.

Frankrike har som mål å redusere klimautslippene med 40 prosent innen 2030 sammenlignet med hva de var i 1990.

Timingen av forslaget er blitt møtt med kritikk fra flybransjen som har ment at det var feil tidspunkt å forby visse innenriksflyvninger når bransjen allerede ligger nede med brukket rygg. Industriminister Agnes Pannier-Runacher har avvist kritikken.

– Vi vet at fly bidrar til utslipp av karbondioksid og at klimautfordringene innebærer at vi må redusere utslippene, sier hun til radiokanalen Europe 1.

Flybransjen kan derimot glede seg over forrige ukes beskjed om at den franske staten går inn med fire milliarder euro, tilsvarende om lag 40 milliarder kroner, i kriserammede Air France og dermed dobler den statlige eierandelen i flyselskapet. Industriministeren sier hun ikke ser noe motsetning mellom krisehjelpen og det nye klimatiltaket.

– Vi må også hjelpe bedriftene våre og ikke la dem kollapse, sier Pannier-Runacher.

Konsulent- og analysegiganten McKinsey har tidligere estimert at flytrafikken i verden først i 2024 vil være tilbake på samme nivå som før koronapandemien.

Trodde du flyindustrien var miljøverstingen? Denne industrien forurenser mer enn alle internasjonale flyvninger og all maritim frakt til sammen
Moteindustrien er en av de verste forurenserne i verden og det trengs omtrent 7500 liter vann for å lage et par jeans.
02:12
Publisert:

Klimaaktivister mener derimot at tiltaket ikke går langt nok og har argumentert for et forbud mot flyreiser der distansen tilsvarer under fire timer med tog.

Flyforbudet som ble vedtatt i nasjonalforsamlingen vil bli behandlet i senatet før det går tilbake til nasjonalforsamlingen for en tredje og siste avstemning, innen det blir lovfestet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.