Det var høytidelig stemning da en ny direkterute mellom Kinas hovedstad Beijing og Oslo ble lansert under Kongeparets besøk i landet høsten 2018. Det var en milepæl for statlige Avinor, som i flere år har jobbet hardt for å få nye direkteruter til andre kontinenter.

Med kinesiske drager, fanfare – og med toppsjefene i kinesiske Hainan Airlines og Oslo lufthavn på podiet i Beijing – ble det markert at den nye ruten skulle flys tre ganger i uken fra mai 2019.

DN mai 2019: Nå kan du fly direkte fra Oslo til Beijing
15. mai åpner Hainan Airlines direkterute mellom Oslo og Beijing.
01:41
Publisert:

Avinor ga dessuten omstridt pengestøtte til markedsføring av den nye ruten i Kina og Norge.

Etter seks måneder – 27. oktober i fjor – tok Kina-ruten en uventet pause. Den gang holdt selskapet det åpent om de ville vende tilbake fra mai 2020.

Siden har det vært helt stille, og utbredelse av koronaviruset har rammet flyvninger til og fra Kina hardt.

Trenger forhåndssalget

Avinor sier det ikke har hørt fra Hainan Airlines mindre enn tre måneder før tidspunktet nevnt som mulig oppstart. Dermed forsvinner mulighetene for en snarlig retur, fordi det er vanlig å selge billetter på langdistanse minst et halvt år i forveien, for å fylle flyene fra dag én.

Hainan Airlines selger ikke billetter til og fra Oslo i dag.

– De har ennå ikke bekreftet noe oppstartstidspunkt, skriver Avinors presseansvarlig Joachim Westher Andersen i en epost.

Utbredelse av koronaviruset har ført til mer enn 800 dødsfall og drøyt 37.000 smittede bare i Kina, ifølge oppdaterte tall søndag fra kinesiske myndigheter.
Utbredelse av koronaviruset har ført til mer enn 800 dødsfall og drøyt 37.000 smittede bare i Kina, ifølge oppdaterte tall søndag fra kinesiske myndigheter. (Foto: Reuters/NTB Scanpix)

Avinor har en egen avdeling som jobber med å få nye flyselskaper til å starte opp i Norge, men vil ikke si noe om sannsynligheten for at direkteruten vender tilbake. DN har de siste dagene forsøkt å få en uttalelse fra Hainan Airlines' representant i Norge, uten å få svar.

Koronavirus parkerer fly

Utbredelse av koronaviruset har ført til mer enn 800 dødsfall og drøyt 37.000 smittede bare i Kina, ifølge oppdaterte tall søndag. Nesten alle dødsfall er i Kina, og viruset har stoppet de fleste flyvninger til og fra landet.

Hainan Airlines er et av flyselskapene som har sendt alle utenlandske piloter på ubetalt ferie på ubestemt tid, ifølge avisen South China Morning Post i Hongkong.

Mer enn 20 flyselskaper har kansellert flyvninger til og fra Kina i februar – deriblant SAS' avganger til Beijing og Shanghai, i første omgang til 29. februar. SAS-ruten til Hongkong er fortsatt i drift.

SAS har tidligere holdt muligheten for en direkterute til Kina åpen.

Direktør for samfunnskontakt i SAS, Knut Morten Johansen, er ikke like sikker i dag, selv om konkurrenten Hainan Airlines kan være borte. I en tekstmelding skriver han at koronaviruset «har ikke akkurat gitt næring til satsing» på en ny Kina-rute.

– Gitt at trafikken til og fra Kina etter hvert normaliseres, er det jo et marked SAS følger nøye med på. Det er en rute vi har regnet på mange ganger, og etterspørselen i næringslivet har mest å si for oss, sier Johansen.

Jakter flyruter mot øst

Avinor holder på med en utvidelse av kapasiteten på Oslo lufthavn for reisende til utenfor Schengenområdet – der passasjerene må gjennom passkontrollen. Utvidelse av terminalen på Gardermoen mot øst vil vare frem mot 2022 og skal koste inntil 3,3 milliarder kroner, ifølge Avinors anslag.

Et viktig argument for utbyggingen har vært veksten på langdistanse, og direkteruten til Kina har stått høyt på ønskelisten i mange år. Andre mulige Asia-destinasjoner nevnt av Avinor er Manila på Filippinene, finansbyen Singapore, Seoul i Sør-Korea og New Delhi i India.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.