Ved inngangen til 2020 så det egentlig ganske greit ut for Bjørn Kjos og Bjørn Kises selskap HBK Holding.

Gjelden i HBK var riktignok økt med rundt 200 millioner kroner til 890 millioner kroner. Men Norwegian-aksjene som var stilt som sikkerhet hadde en verdi på 968 millioner kroner. I tillegg hadde selskapet 390 millioner i kontanter, etter å ha solgt hele porteføljen av verdipapirer og fond som har vært aktivt forvaltet av Storebrand, Nordea og Danske Bank året før. På toppen eier HBK, via et datterselskap, kontorene på Fornebu som leies ut til Norwegian. Egenkapitalen i selskapet var komfortabel, med en egenkapitalandel på 43 prosent.

Men så traff koronakrisen Norwegian med full styrke.

Solgte Norwegian-aksjer

Norwegian-aksjene til HBK raste i verdi og i takt med kursfallet solgte HBK seg helt ut av flyselskapet.

HBK fikk inn rundt 380 millioner kroner på salg av aksjene, bekrefter selskapet i årsregnskapet indirekte ved å oppgi tapet på salg av Norwegian-aksjene til 587,7 millioner kroner.

Pluss på kontantbeholdningen ved inngangen til året og at Kjos og Kise gikk inn med 40 millioner kroner i frisk kapital i HBK i løpet av våren, så blir totalen cirka 800 millioner kroner.

Likvide midler totalt sett i selskapet er altså lavere enn gjelden, gitt disse tallene.

Trs-tap

Men HBK inngikk også en såkalt trs-avtale som selskapet tapte stort på. Hvor mye er ukjent, men det kan være i størrelsesorden 175 millioner kroner for HBK kom seg ut av avtalen.

Inkludert trs-tapet er det enda mer sannsynlig at likvide midler er vesentlig lavere enn gjelden.

Fra utsiden ser det ut til at HBK ikke har hatt tilstrekkelige likvide midler til å kvitte seg med all gjelden. Det ser også ut til at den bokførte egenkapitalen er svært lav.

HBKs Fornebu-eiendom bidrar til å holde egenkapitalen på et visst nivå, men det hjelper ikke stort på likviditeten, med mindre kontorene selges.

Bjørn Kise skriver i en epost:

– Dette året har selvsagt ikke vært vårt beste, men HBK har en betydelig positiv likviditetsbeholdning, solid egenkapital og kun eiendomslån innenfor normal lånegrad. Som jeg har forsøkt å forklare Dagens Næringsliv ved flere anledninger i år, har vi ikke hatt noen tap på trs-en og ingen av HBKs kapitalutvidelser, disposisjoner eller aksjesalg har vært diktert eller anmodet om av våre bankforbindelser. Våre kredittlinjer er og har hele tiden vært åpne. Vi er godt kapitalisert og rustet for fremtidige investeringer om det skulle være ønskelig.

Stor Norwegian-gjeld

Norwegian har lenge hatt stor gjeld, etter en årrekke med ekspansjon og tunge investeringer. Så kom koronakrisen, og selskapet mistet inntektene sine brått. Aksjen stupte, Norwegian trengte som andre flyselskaper støtte fra staten og selskapet måtte i forhandlinger med långiverne.

Krisen, koblet med stor konvertering av gjeld til egenkapital, har ført til at Norwegians aksjekurs har stupt fra 37,75 kroner ved utgangen av 2019 til rundt 0,65 kroner torsdag ettermiddag.

Solgte med tap

Kjos og Kise har altså realisert Norwegian-aksjene for cirka 380 millioner kroner i 2020. Til sammenligning var verdien på duoens eierpost i 2018, etter forslaget til bud fra konkurrenten IAG, på det meste over tre milliarder kroner, etter DNs beregninger.

Kjos gikk av som konsernsjef i Norwegian 11. juli 2019, etter 17 år ved roret. Kise, som tidligere har vært styreleder, ga seg som det i mai samme år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.