Helikopterselskapene som flyr offshore går en uviss fremtid i møte. Noen få selskaper har delt på markedet så lenge det har vært krav om norsk driftstillatelse og helikoptre under tilsyn av Luftfartstilsynet.

Et nytt EU-regelverk kan åpne for utenlandske selskaper med tilsyn i hjemlandet, slik DN omtalte tirsdag.

Administrerende direktør Arne Roland i CHC Helikopter Service er klar på hva det kan bety for virksomheten om det får nye konkurrenter fra Sør- eller Øst-Europa på det norske markedet.

– Vi er et kommersielt selskap og må forholde oss til konkurranse­reglene som gjelder til enhver tid. Hvis utenlandske aktører med en annen kostnadsstruktur kommer inn i vårt hjemme­marked, så kan det hende vi må gjøre tilpasninger for å overleve på sikt, sier han.

Han åpner for at CHCs norske virksomhet kan bli tvunget til å flagge ut.

– Om det blir en realitet, må vi vurdere når EU-regelverket eventuelt er innført, sier Roland.

«Veldig alvorlig situasjon»

Nestleder Roy Erling Furre i fag­foreningen Safe representerer 10.000 ansatte i oljeindustrien. Han tolker beskjeden fra helikopterbransjen som en klar advarsel.

– Jeg tror de mener alvor. Hvis det kommer ny konkurranse fra lavkostland med en annen sikkerhetskultur eller svakere tilsyn enn Norge, så kan det føre til ytterligere press på en bransje som allerede har økonomiske vansker. Det er en veldig alvorlig situasjon, sier Furre.

CHC har kanadiske eiere, mens den andre store aktøren Bristow har amerikanske eiere. Begge har stor aktivitet i Europa utenfor Norge, og kan dra fordel av å samle virksomheten utenfor Norge. Begge selskapene har også hatt store underskudd de siste årene som følge av oljeprisfall og lavere aktivitet offshore.

Luftfartstilsynet sa tirsdag at en utflagging av aktørene i Norge kan få stor betydning.

– Dersom dette skjer, vil tilsynet miste mesteparten av tilsynsansvaret med offshore helikopter­operasjonene på norsk område, sa avdelingsdirektør Jan Petter Steinland.

Roland vil ikke si om han synes myndighetene burde la være å innføre EU-regelverket i Norge.

– Vi forholder oss til regelverket som gjelder til enhver tid. Vi er veldig godt fornøyd med dagens tilsyn og legger til grunn at myndighetene er opptatt av å opprettholde sikkerhetsnivået på sokkelen, sier Roland.

Han legger til at høringsfrist om innføring av EU-regelverket burde vært utsatt, fordi det pågår to andre høringer om flysikkerhet i høst.

Konkurrenten Bristow har ikke ønsket å kommentere denne saken.

Ber regjeringen si nei

Norsk Helikopteransattes Forbund og LO-forbundet Industri Energi har pekt på at EØS-regelverket ikke gjelder på norsk sokkel over 12 nautiske mil fra land.

Nestleder i transportkomiteen på Stortinget, Eirik Sivertsen (Ap), mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) bør vurdere å ikke innføre EU-regelverket.

– Vi må ta argumentene deres på alvor. Så langt har jeg ikke sett gode argumenter for å innføre regelverket. Det har vært få ulykker på norsk sokkel de siste årene og vi er opptatt av at sikkerheten opprettholdes, sier Sivertsen.

Departementet har ikke ønsket å uttale seg.

Furre i fagforeningen Safe sier flere oljeansatte er blitt engstelige for å fly helikopter etter Turøy-ulykken utenfor Bergen i april, da 13 personer omkom.

– Et regelverk som svekker norsk tilsyn vil gi mer utrygghet, sier Furre.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.