EUs transportsjef, Violeta Bulc, vil ikke gi British Airways' eierselskap IAG noen form for spesialbehandling dersom Storbritannia ender med en skilsmisse fra unionen uten en avtale, såkalt hard brexit, ifølge Financial Times tirsdag.

Det kan få store konsekvenser for eierstrukturen i IAG, og dermed selskapets internasjonale luftfartsavtaler.

– Risikoen for en hard brexit har vært kjent siden dagen britene stemte for å trekke seg ut … vi har bedt samtlige om å ta dette alvorlig og å forberede seg på ulike scenarioer (..) Dersom det ikke blir en avtale, trenger jeg ikke å påpeke hvilken side EU vil være på. Det er Spania som vi vil tenke på, sier Bulc i et intervju med Financial Times.

Til venstre, Violeta Bulc, transportkommissær i Europakommisjonen. Her i samtale med Norwegian-sjef Bjørn Kjos på den årlige konferanse for Europeisk luftfart i Brussel.
Til venstre, Violeta Bulc, transportkommissær i Europakommisjonen. Her i samtale med Norwegian-sjef Bjørn Kjos på den årlige konferanse for Europeisk luftfart i Brussel. (Foto: Per Thrana)

Eierkrav

Ifølge EU-regler må europeiske flyselskaper være mer enn 50 prosent EU-eid – og kontrollert. Enkelte selskaper, som IAG, har fortsatt ikke sikret å innfri dette kravet ved en hard brexit. Da britiske aksjonærer ikke lenger vil telle, risikerer selskaper i tilsvarende situasjon dermed å miste sine europeiske driftstillatelser, påpeker FT.

De fleste flyselskaper har imidlertid klausuler som tillater dem å tvangsinnløse investorer som ikke er EU-baserte for å opprettholde lisensene. Både Dublin-baserte Ryanair og UK-baserte Easyjet planlegger å bruke mekanismene for å innfri kravet ved en eventuell hard brexit, ifølge FT.

USA-dilemma

IAG er via British Airways også fanget i dilemmaet om at bilaterale avtaler mellom USA og Storbritannia trolig vil kreve at selskapet, som er spanskregistrert og har en rekke globale investorer, er eid og kontrollert av britiske aksjonærer.

Dermed kan flyselskapet falle utenfor eksisterende luftfartsavtaler mellom USA og EU, og miste sine europeiske rettigheter samt få redusert tilgang til USA, ifølge FT.

IAG opplyser til FT at de har full tillit til at USA og Storbritannia vil inngå avtaler som er i alles interesser, og at man vil sikre at eksisterende rettigheter fortsetter under nye bilaterale avtaler.

IAG-sjef Willie Walsh har ellers tidligere avvist bekymringer for at konsernet kan få eierstrukturproblemer etter brexit som «sprøyt» (nonsense), ifølge FT.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Her går tyrkisk politi inn i ambassaden
Mandag ettermiddag gikk tyrkisk politi inn i den Saudi Arabiske Ambassaden. Nå mener de at det er funnet bevis som støtter påstanden om drapet på journalisten Jamal Kashoggi.
00:36
Publisert: