Norwegian-aksjen falt torsdag kraftig etter at luftfartsgiganten IAG, som blant annet eier British Airways, melder at det ikke vil by på selskapet – og i stedet selger aksjene i selskapet. Kursfallet ble på 21,5 prosent og aksjen endte på 140 kroner.

I minuttene etterpå faller aksjen med over 23 prosent på Oslo Børs. Aksjekursen har ikke vært så lav siden desember 2012. Flyselskapet prises til rundt 6,5 milliarder kroner.

Peter Hermanrud, sjefstrateg i Sparebank 1 Markets.
Peter Hermanrud, sjefstrateg i Sparebank 1 Markets. (Foto: Fartein Rudjord)

– Dette er en dramatisk utvikling. Det ser vi alle, sier sjefstrateg Peter Hermanrud i Sparebank 1 Markets.

– Aksjekursen har definitivt vært holdt oppe på forventninger om at det skulle komme et bud. Derfor er det ikke overraskende at aksjen faller kraftig. Den kunne egentlig ha falt mer, kanskje opp mot 50 prosent, sier Hermanrud.

Han peker på at Norwegian har en tilspisset økonomisk situasjon. Flere meglerhus, inkludert Sparebank 1 Markets, venter at Norwegians egenkapital kan falle mot et minimumskrav i løpet av første kvartal 2019, om det ikke får inn ny kapital. I tillegg skal selskapet finansiere obligasjonsgjeld for nær to milliarder kroner som forfaller senere i år.

– Norwegian er i en forferdelig krevende økonomisk situasjon. Derfor tror jeg dagens reaksjon viser at det fortsatt er håp om en transaksjon, tross alt, sier Hermanrud.

– Jeg tror dette er en typisk situasjon hvor en aktør meldte sin interesse mens den økonomiske utviklingen i hele Europa var god og flyene var godt fylte. Så har situasjonen endret seg, og den makroøkonomiske utviklingen er ikke lenger like god. Det i seg selv kan være en grunn til å selge. Men det kan komme andre bud, og IAG kan vel tenkes å komme på banen igjen, sier han.

Andre på banen?

Meglersjef Thomas Breivik i DNB Markets tror også at kursfallet ville ha vært større om spillet var over nå.

– Helt klart. Det er fortsatt en sjanse for at andre flyselskaper vil kjøpe Norwegian eller at selskapet kan selge unna flyene til en finansiell aktør, sier han.

Om kursfallet torsdag, sier Breivik:

– Det viser at det har vært knyttet en viss forventning til interessen fra IAG. Når selskapet er så tungt giret som nå, blir det naturligvis store reaksjoner.

DNBs flyanalytiker Ole Martin Westgaard estimerer at Norwegian vil ha en negativ egenkapital på 100 millioner kroner ved utgangen av første kvartal, noe som vil kreve at aksjonærene går inn med halvannen milliard kroner for å tilfredsstille lånekrav, med mindre Norwegian lykkes å selge unna fly.

Forvalter Jan Petter Sissener viser til at Norwegians obligasjonslån handles til en effektiv rente på 28 prosent - som et dyrt forbrukslån. Dette indikerer at gjeldsinvestorene anser risikoen i Norwegian til å være skyhøy.

Bjørn Kise, styreleder og storaksjonær i Norwegian.
Bjørn Kise, styreleder og storaksjonær i Norwegian. (Foto: David Brendan Torch)

Norwegian-kursen er nå halvert sammenlignet med nivået fra i fjor vår, da IAGs interesse for flyselskapet sendte aksjekursen opp.

– Vi er gjort kjent med IAGs intensjoner om å selge sine aksjer i Norwegian Air Shuttle. Norwegians planer og strategi er uforandret. Selskapets mål er å fortsette å bygge en bærekraftig virksomhet til glede for kunder, ansatte og aksjonærer, sier Norwegians styreleder Bjørn Kise i en uttalelse til DN.

For lav egenkapital?

Dette er dårlig nytt for Norwegian, skriver meglerhuset SEB i en oppdatering, og viser til at flyselskapet er i en presset finansiell situasjon. Det er stor risiko for at Norwegian vil være i brudd med låneavtalenes krav til egenkapital på 1,5 milliarder kroner i første kvartal, uten at det skjer strategiske grep.

Før helgen gjentok IAG-sjef Willie Walsh at han fortsatt er interessert i Norwegian, men at han ikke er villig til å gå inn i en budkrig. Men på noen få dager har han altså ombestemt seg og vil selge alle aksjene. IAG ville ikke kommentere Norwegian-salget ytterligere.

SEB anså IAG som den mest aktuell kjøper av Norwegian.

IAG selger alle aksjene

IAG kjøpte seg opp til 4,6 prosent i Norwegian våren 2018, med hensikt om å by på selskapet etter dialog med styret. Norwegian gjennomførte like etter en emisjon som reduserte IAGs eierandel, samtidig som Norwegian-styret skal ha avvist to betingede bud fra IAG da styret mente at budene undervurderte selskapet og dets utsikter.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos og Willie Walsh, toppsjef i IAG.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos og Willie Walsh, toppsjef i IAG. (Foto: Per Thrana)

I en børsmelding fra IAG opplyser det britiske selskapet at det vil selge sin andel på 3,9 prosent, ifølge TDN Direkt.

IAGs opprinnelige eierandel på 4,61 prosent i Norwegian, som ble meldt 12. april, har senere blitt utvannet til 3,93 prosent som resultat av aksjeutstedelser gjort av Norwegian gjennom første halvår 2018, opplyses det.

Norwegian, som fortsatt er i en presset økonomisk situasjon og blant annet sliter med å fylle flyene, har planer om å kutte kostnadene med to milliarder kroner i år. Seks baser og ti ruter er varslet nedlagt.

Bror vil selge

Bjørn Kjos' bror, Tore Kjos, uttalte seg om mulig salg av Norwegian onsdag:

– Jeg håper de snart kommer i mål med salget av Norwegian, og det bør skje veldig fort. Det har allerede tatt altfor lang tid, sa Tore Kjos til DN.

Tore Kjos eier vel seks prosent av HBK Holding, mens Bjørn Kjos med familie og styreleder Bjørn H. Kise (68) eier resten. Norwegian-aksjene Tore Kjos indirekte eier er ifølge DNs beregninger verdt rundt 120 millioner kroner. Dette gjør Tore Kjos til én av flyselskapets største eiere.

Han har presset på for et salg da flygiganten IAG banket på døren i fjor vinter.

– Jeg ropte: «Selg, selg, selg»! Vi er begge pensjonister og kan ikke holde på med slikt lenger. Hadde vi vært 40 år gamle, så hadde det vært greit. Men nå gjelder det å komme seg ut, sa Tore Kjos.

Om grunnen til å selge, peker han også på den økonomiske utviklingen i Norwegian:

– Det er skyhøy risiko nå, og det er altfor skummelt å fortsette dette spillet. Nå må vi selge og la en ny sterk eier overta, sa Tore Kjos.

Han er skuffet over at IAG-oppkjøpet ikke ble gjennomført, men tror et salg snart blir en realitet.

Etter torsdagens melding virker det mindre sannsynlig. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.