Koronakrisen har sendt luftfartbransjen i knestående over hele verden, og selv om flere land nå er i ferd med å lempe på både reiseregler og andre restriksjoner, har reiselysten stupt blant folk flest.

I en undersøkelse gjort av Den internasjonale organisasjonen for lufttransport (Iata), går det frem at halvparten av de 4700 respondentene oppga at de vil vente seks måneder før de begir seg ut på flyreiser igjen.

Undersøkselsen ble lagt frem på et webinar torsdag denne uken, og ble gjennomført i tre perioder mellom 22. og 25 februar, 6. til 9. april og 29. mai til 2. juni.

– Vi står overfor en stor utfordring når det gjelder å få tilbake passasjerenes tillit, uttalte Amitabh Khosla, landssjef for Iatas indiske avdeling, ifølge nettstedet Check-in.dk.

Redd for karantene

Undersøkelsen bestod av respondenter fra elleve land – Australia, Canada, Chile, Franrkike, Tyskland, India, Japan, Singapore, De forente arabiske emirater, Storbritannia og USA – og hadde til felles at de hadde reist med fly siden juli 2019.

I midten av mars sa 60 prosent av respondentene at de ville fly igjen innen et par måneder, selv om pandemien fortsatt herjet. I juni var stemningen imidlertid snudd, da kun 45 prosent av de spurte oppga at de ville fly innen de neste månedene. De øvrige 55 prosent var først villige til å fly igjen om minst et halvt år, opplyste Iata.

83 prosent av de spurte oppga at de ikke ville reise med fly hvis det innebærer en to uker lang karanteneperiode ved destinasjonen, går det frem av undersøkelsen.

Kriserammet luftfart

Luftfarten er blitt en av de hardest rammede bransjene som følge av koronakrisen. Både her hjemme og utenlands kjemper flyselskaper om å overleve på grunn av det dramatiske passasjerfallet som startet da koronaviruset sørget for omfattende reiserestriksjoner.

Slik kan flybransjen se ut når du en gang kommer deg på vingene igjen. Og det er ikke sikkert du vil like det
Færre ledige seter, høyere flybillettpriser og færre destinasjoner kan bli fasiten for flybransjen.
00:55
Publisert:

Tidligere denne uken ble det klart at Australias nest største flyselskap, Virgin Atlantic, hadde blitt kjøpt opp av PE-fondet Bain Capital, etter at det ble satt under administrasjon.

SAS kjemper på sin side for livet midt i koronakrisen, og varslet sist uke om et kapitalbehov på inntil 12,5 milliarder svenske kroner, mens Norwegian har sagt at det har et kapitalbehov på cirka 2,2 milliarder kroner.

Krisen har også sørget for at flere tusen arbeidere i bransjen enten er permittert eller har mistet jobben. I SAS er det varslet at 350 årsverk i Norge skal bort i første omgang, mens flyselskap både i USA og Storbritannia har varslet kostnadskutt. Australske Qantas, som er landets største flyselskap, meldte tidligere denne uken at det skal kutte mer enn 6000 jobber.

Lempet på reiserestriksjoner

Torsdag denne uken ble det imidlertid klart at regjeringen åpner for reiser til Schengen og EØS-området uten å sitte i karantene fra 15. juli. Det skjer med forbehold om at landene oppfyller Folkehelseinstituttets smittekriterer. Alle reiser til Sverige vil fortsatt medføre karantene.

Reiselivet oppga at det merket en umiddelbar pågang, men Forbrukerrådet ber nordmenn vente med å bestille ferie.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.