– I denne saken er det to parter som kan gå ut og kommentere flere detaljer, men åpenbart vil ingen gjøre det. Antagelig er det en grunn til det, sier NHH-professor Karin S. Thorburn.

Norwegian-aksjen stupte fredag på nyheten om at International Airlines Group (IAG) i London har kommet med to ulike, betingede forslag til bud på selskapet, men begge er avvist av styret.

Finansprofessor Karis S. Thorburn ved NHH tror Norwegian fortsatt er i spill.
Finansprofessor Karis S. Thorburn ved NHH tror Norwegian fortsatt er i spill. (Foto: Kristin Svorte)

Hverken IAG eller Norwegian vil si noe om innholdet i forslagene, eller om det ligger over eller under dagens børskurs.

Thorburn, som har spesialfelt innen finans og eierstyring, mener fremgangsmåten til de to flyselskapene viser at prosessen sannsynligvis ikke er avgjort.

– Hvis IAG hadde ment at de ikke fikk vise aksjonærene et godt bud, kunne de gått ut i mediene med det, sier hun.

Norwegian-aksjen endte likevel ned ti prosent fredag.

I tenkeboksen

Allerede fredag morgen varslet IAG om avbrutte samtaler med Norwegian:

«IAG bekrefter at det har hatt kontakt med Norwegian-styret om et mulig bud, uten å oppnå enighet. IAG vurderer nå sine muligheter knyttet til Norwegian», sto det i en fersk kvartalsrapport fra IAG.

Fortsatt holder IAG på 4,6 prosent av aksjene i Norwegian, og det gjør dem til selskapets femte største eier.

På spørsmål fra analytikere sa IAGs toppsjef Willie Walsh fredag at det antagelig ikke vil komme noen nye kunngjøringer de kommende ukene.

Norwegian kom med en børsmelding som bare bekreftet det samme som IAG.

«Forslagene ble gjennomgått sammen med Norwegians finansielle og juridiske rådgivere, og ble enstemmig avvist da de undervurderer Norwegian og selskapets utsikter», heter det i en melding.

Styret har fått hjelp av investeringsbanken Goldman Sachs og advokatfirmaet BA-HR.

Analytiker Karl Johan Molnes i Norne Securities er kritisk til at Norwegian ikke forteller mer om forslagene fra IAG.

– Det gjelder spesielt hvis styret har sagt nei til et forslag over dagens kurs. Hvis styret har sagt nei til et tilbud under dagens kurs, kan det enkelt gå ut og si at det har avslått et skambud på selskapet, sier Molnes.

«Vil ikke bli fiende»

Thorburn mener Norwegian-styret ikke nødvendigvis skal gå ut med detaljert informasjon om forslagene, så lenge det ikke er kommet et konkret bud.

At IAG holder tett, kan også ha en forklaring hvis det vil prøve igjen senere.

– Antagelig vil ikke IAG bli fiende med den største eieren nå, sier Thorburn.

Norwegians hovedeier og toppsjef Bjørn Kjos sa nylig at et kraftig kurshopp siste måneden ikke gir grunn til å selge.

---
---

– Vi kommer snart til å vise frem til generalforsamlingen og aksjonærene hva vi ser for oss av finansielle mål i 2019 og 2020. Da tror jeg de fleste vil skjønne at vi er lavt priset i dag, sa Kjos til DN sist uke.

Førstkommende tirsdag er det generalforsamling i Norwegian.

Gjelden skal ned

Norwegian-aksjen er det siste året tynget av kraftig vekst i gjelden i selskapet, uten at overskuddet har hatt samme utvikling. På fire år er netto rentebærende gjeld mer enn femdoblet til nær 25 milliarder kroner. Samtidig har det blitt store underskudd de siste to kvartalene.

Norwegian hentet 1,5 milliarder kroner i frisk egenkapital fra eierne i mars. Sist uke varslet det at inntil 140 fly skal selges unna for å skaffe mer friske penger.

Molnes i Norne er tvilsom til at det er nok.

– Hvis ikke lønnsomheten tar seg betydelig opp, tror jeg Norwegian kan trenge ytterligere to milliarder kroner i frisk egenkapital neste år, sier Molnes.

Norwegian har sagt at emisjonen i mars skal være nok til å finansiere flykjøpene fremover.

Heller ikke IAG-sjef Willie Walsh tror Norwegian kan finansiere dagens vekstplaner som et selvstendig selskap:

– Nei, sa Walsh fredag.

Norwegian har ikke ønsket å kommentere det.

Kjøper mer i Norwegian

Blant investorene er Jan Petter Sissener langt mer positiv til Norwegian.

– Selv om IAG sitter på gjerdet, tror jeg det jobbes intenst i kulissene og at Norwegian fortsatt er i spill, sier han.

Tidligere i vinter var Sissener blant aktørene som «shortet» Norwegian, og det vil si at han spekulerte i et kursfall. I dag eier han aksjer og en del av obligasjonsgjelden.

Forvalter og investor Jan Petter Sissener kjøper mer gjeld og aksjer i Norwegian.
Forvalter og investor Jan Petter Sissener kjøper mer gjeld og aksjer i Norwegian. (Foto: Fredrik Bjerknes)

– Vi har kjøpt mer av gjelden i dag og faller aksjen ytterligere, kan vi kjøpe mer aksjer, sier Sissener.

Konglomeratet Ferd, eid av Johan H. Andresen med familie, er blant selskapets største eiere.

– Jeg har full tiltro til at styret og rådgiverne gjør riktige valg for selskapet i denne prosessen, sier investeringsdirektør Lars Christian Tvedt i Ferd Invest.(Vilkår)