Norwegian gjenåpner 76 ruter for reiser fra 1. juli. Rutene omfatter både innenriksruter og ruter til andre land i Europa, blant annet Frankrike, Spania og Tyskland.
Det skriver selskapet i en pressemelding onsdag morgen.
– Det er en situasjon vi egentlig har overvåket hele tiden. Vi har sett på hva kundene vil, sett på bookingene, hva konkurrenter gjør, og hvor landene åpner opp på reiserestriksjoner. Det er ikke veldig lenge siden vi begynte å planlegge for dette, og jeg traff en beslutning for noen dager siden. Det er utrolig gledelig, for nå har jeg stått under koronatiden og bare snakket om at vi stenger ned. Nå kan vi endelig fortelle noe positivt, sier konsernsjef Jacob Schram til DN.
20 fly
Mer enn 300 piloter og 600 kabinansatte fra norske baser vil bemanne 20 fly, noe som innebærer at rundt 200 piloter og 400 kabinansatte kommer tilbake fra permittering.
Selskapet har så langt i 2020 vært gjennom en emisjon og fått nye hovedeiere. I slutten av mai la Norwegian frem et historisk underskudd på starten av året.
4. mai fikk Norwegian en redningsplan i havn hos aksjonærene og kreditorene, og dermed tilgang på tre milliarder kroner i den statlige krisepakken.
– Hvor risikabelt er det å gjøre en opptrapping allerede nå?
– I budskapet fra meg – når jeg har sagt at vi planlegger for syv fly i drift frem mot april 2021 – har det hele tiden vært et verste scenario. Jeg har også sagt at hvis etterspørselen er der, er vi åpen for det. Det er en konsekvens av at kundene har lyst til å fly, og konkurrentene har begynt å bevege på seg, som gjør at vi synes det er forsvarlig. Dette er gode og lønnsomme ruter, sier Schram.
– Hvordan kan opptrappingen skje videre?
– Vi vil hele tiden vurdere om det kommer et behov, og da er vi parat til å trappe opp videre. Men det betyr at etterspørselen må være der, og restriksjoner må åpne tilsvarende.
Norwegian har sagt at en tidligere oppstart enn planlagt kan føre til at det trengs påfyll av kapital for å håndtere utgiftene til en slik opptrapping.
Trenger mer penger
– Fremskynder dette et pengebehov?
– Jeg har vært tydelig på at vi trenger mer penger, og at vi gjør det i år – i 2020. Det vi gjør nå, er ruter som er minst risikobetinget i etterspørselen vi ser, og flyvningene er kort forut i tid. Det betyr at vi får inn pengene relativt hurtig – flyvningene skjer i juli, august og september – og vi regner med positiv kontantstrøm. Derfor betyr ikke dette et stort pengebeløp i seg selv. Risikoen er hvis markedet snur, vi må stenge ned igjen og kan ha påført et pengebehov. Den risikoen må vi ta som selskap, det at vi ikke sitter i sement, men kan snu oss rundt hurtig, sier Schram.
Vurderer hele tiden
– Når skal Norwegian starte med langdistanseflyvninger igjen?
– Det ligger ikke inne nå, det vurderer vi hele tiden. Jeg tør ikke gi noen dato på det, men så snart vi ser åpning, vil vi følge det og åpne igjen. Det betinger spesielt at restriksjonene blir færre, og at vi klarer å fylle opp flyene. Dette er fly som krever spesielt høy fyllingsgrad.
Fra før har Norwegian åtte fly i drift på ruter i Norge. Når ytterligere 12 fly settes i trafikk, betyr det at over 600 ansatte i Norge vil komme tilbake fra permittering. Totalt er nå mer enn 900 piloter og kabinansatte i jobb, sier konsernsjefen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.