– Det er utrolig positivt at samferdselsministeren kommer med et forslag som dette, utbryter Widerøe-sjef Stein Nilsen til DN.

Mandag morgen varslet samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) avgiftsendringer spesielt for de kommersielle flyrutene i distriktene.

Nær 40 prosent av vekt avgiftsfri

– Jeg vil foreslå å innføre fritak fra plikten til å betale for inntil seks tonn av den vektbaserte startavgiften. Dette vil styrke konkurransekraften til de lettere flyene som opererer dagens distriktsruter, sier Dale i en pressemelding.

Forslaget skal på høring de neste månedene.

Endringen betyr at den største enkeltavgiften på flyvninger i Norge blir redusert og det får aller størst betydning for små propellfly i Widerøe. Går forslaget gjennom, kan Widerøe slippe å betale avgift tilsvarende inntil seks tonn av totalvekt på 16–20 tonn på de små propellflyene av typen Dash-8 på kortbanenettet. Det tilsvarer avgiftskutt på inntil 38 prosent.

Til sammenligning har et Boeing 737-fly fra SAS og Norwegian en startvekt på mellom 60 og 80 tonn.

Samtidig må fly fra utlandet som passerer norsk luftrom betale mer i såkalt «underveisavgift» om forslaget går gjennom.

Rutekutt på is

Widerøe har hatt sviktende lønnsomhet de siste to årene og peker spesielt på den nye flypassasjeravgiften innført av regjeringen i 2016. I fjor varslet Widerøe at det ville annonsere betydelige kutt i rutetilbudet på kommersielle ruter i Norge i løpet av denne vinteren. Et varslet rutekutt i november ble utsatt, og nå kan det bli lagt helt bort.

Startavgiften utgjør 57 millioner kroner årlig på Widerøes kommersielle ruter.

Widerøe-sjef Stein Nilsen vil avvente rutekutt og se om avgiftskutt går gjennom.
Widerøe-sjef Stein Nilsen vil avvente rutekutt og se om avgiftskutt går gjennom. (Foto: Ida von Hanno Bast)

– Når det kommer signaler som dette, vil vi selvsagt utsette en beslutning om mulig rutekutt. Noe annet ville ha vært useriøst. Slike kutt var basert på helt andre forutsetninger, sier Nilsen.

Han sier det egentlig var planlagt betydelige kutt som skulle annonseres i november i fjor og gjennomføres fra april i år, men sammensetning av ny rutetabell tok lengre tid enn planlagt. Etter det DN forstår, ville kuttene rammet i størrelsesorden mellom ti og 20 prosent av tilbudet – inntil hver femte flyvning – på kommersielle ruter langs kysten, mens anbudsrutene ville ha blitt skjermet.

Eksempler på kommersielle flyvninger innenriks er ruter som må drives uten tilskudd fra staten:

  • Fra Bodø til Stokmarknes i Vesterålen, og flere ruter i Nord-Troms og Finnmark.
  • Fra Oslo til Ørsta/Volda på Sunnmøre.
  • Alle flyvninger til og fra Florø i Sogn og Fjordane.

– Mange av flyvningene er ikke bærekraftig med dagens avgiftsnivå. Det er særlig fiskale avgifter som har økt de siste årene – som passasjeravgiften og CO2-avgiften – mens vi møter en forståelse hos Samferdselsdepartementet for å diskutere de øvrige flyavgiftene, sier Nilsen.

Har foreslått endringer selv

I det nye forslaget kan det gis fritak i startavgiften for enten tre eller seks tonn av vekten på flyene. Det er en regel som ble fjernet av Stoltenberg II-regjeringen med Ap, Sp og SV for cirka ti år siden.

Senere har Widerøe flere ganger prøvd å få den borgerlige regjeringen til å snu. Før jul ble altså rutekuttene satt på vent.

– Jeg tror de kjenner godt til vårt syn i saken. Jeg opplever at vi har en veldig dynamisk samferdselsminister som er villig til å gå inn og finne løsninger som har betydning for rutetilbudet i distriktene.

– Var du forberedt på at endringene kom nå?

– Det har jo vært diskutert med jevne mellomrom, men jeg var likevel overrasket over timingen. For Widerøe er det bare positivt, sier Nilsen.

Det er ventet at forslaget skal ut på høring og de nye flyavgiftene blir klare i løpet av våren.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Fire sparetips som hindrer kontoen å gå tom
02:27 Min
Publisert: