Forrige uke ble det klart at Boeing ikke forventer å få flyforbudet til 737 Max-modellen opphevet før i midten av 2020, altså over et år etter at forbudet ble innført i mars i fjor.

Dette gjør tydelige utslag på omsetningen – og dermed også resultatet til flygiganten, som ender med et driftsunderskudd på 2,2 milliarder dollar i fjerde kvartal.

– Vi ser at vi har mye arbeid å gjøre, sier Boeing-sjef David Calhoum.

Boeing har tidligere kuttet i produksjonen av 787 Dreamliner-flyene fra 14 til 12 fly i måneden, men kutter nå ytterligere.

– Basert på dagens forhold og de kortsiktige markedsutsiktene, vil produksjonen bli justert til ti fly i måneden innen 2021, og opp igjen til 12 i 2023.

Boeing fikk ordre på til sammen 36 nye Dreamlinere i løpet av fjerde kvartal.

Selskapet satte i fjerde kvartal av ytterligere 2,6 milliarder dollar, knyttet til konsekvensene av trøbbelet med 737 Max-modellene, samt mulig erstatning til kundene som følger av disse. Totalt har Boeing satt av 8,3 milliarder dollar i 2019 til dette. Boeing anslår de ekstraordinære kostnadene fra problemene med 737 Max-modellene til fire milliarder dollar.

Dårlig år

Årsresultatet for 2019 er ifølge CNBC deres første år med negativt resultat på mer enn 20 år. Totalt gikk selskapet med et negativt driftsresultat på i overkant av én milliard dollar, mot 5,6 milliarder i 2018.

Omsetningen falt med 19 prosent, fra 47,6 milliarder dollar til 38,7 milliarder, samtidig som marginen stupte fra 11,7 prosent til minus 2,7 prosent.

Usikkerheten rundt den fjerde kvartalsrapporten har også slått negativt ut for aksjekursen til selskapet, som forrige uke nådde sitt verste nivå for i år, da den var nede på 303 dollar per aksje, ned fra toppnivået på 440 dollar i mars 2019.

Flyforbudet ble påført Boeings 737 Max-modell 13. mars, etter at to maskiner av denne typen var involvert i flykrasj i løpet av kort tid i 2018 og 2019.

Også i fjorårets tre første kvartaler gikk resultatet til Boeing ned fra de tilsvarende kvartalene i 2018. Verst gikk det i andre kvartal, da selskapet endte med et negativt driftsresultat på én milliard dollar. Totalt hadde selskapet et driftsresultat på minus 229 millioner dollar i årets ni første måneder, mot over 7,8 milliarder dollar i 2018.

Norwegian rammet

I tillegg til flyforbudet, stanset Boeing produksjonen av flyene i desember i fjor, noe som har gått utover flyselskapene som ikke får brukt 373 Max-flyene sine, samt de som har bestilt fly som ennå ikke er levert.

I desember uttalte tidligere Norwegian-sjef Geir Karlsen at Norwegian har hatt en dialog med Boeing siden i sommer, og at det var håp om å komme til en endelig forståelse før nyttår.

– Det er en komplisert dialog, som blant annet går på kompensasjon, men også tidsplan for levering av Max-flyene, ettersom Boeing ikke vil klare å levere i henhold til kontrakt, sa Karlsen i DNB Markets' podkast «Utbytte» onsdag 18. desember.

Det er fra tidligere klart at flyselskaper har begynt å motta sin kompensasjon fra Boeing. Den svenske avisen Dagens Industri skrev på tampen av fjoråret at den tyrkiske avisen Hürriyet melder at flyselskapet Turkish Airlines har kommet til enighet med Boeing om kompensasjon på 225 millioner dollar.

Analytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir har tidligere anslått overfor E24 at Norwegian har krav på omkring 335 millioner dollar, eller 2,9 milliarder kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.