For første gang ligger den an til en direkte flyrute mellom Norge og Kina – og et flyselskap i Kina kan om kort tid være først ute.

Flyselskapet Hainan Airlines vil starte faste flyvninger til Norge. Den nye flyruten mellom Oslo og Kinas hovedstad Beijing blir antagelig lansert tirsdag denne uken og starter opp i løpet av vinteren. Lanseringen er ventet å skje under Kongeparets statsbesøk i Kina. Det erfarer DN fra personer med innsikt i planene.

Hainan Airlines er et av de største flyselskapene i Kina, men ikke medlem av de tre store alliansene: Star Alliance, Oneworld eller Skyteam.
Hainan Airlines er et av de største flyselskapene i Kina, men ikke medlem av de tre store alliansene: Star Alliance, Oneworld eller Skyteam. (Foto: China Stringer Network/Reuters/NTB Scanpix)

Presseansvarlig Lasse André Vangstein i Avinor vil ikke kommentere detaljer rundt laseringen.

– Jeg kan ikke kommentere noe som helst før vi har noe nytt å melde, sier Vangstein.

Første – og eneste til Kina

Tidigere i år ble det kjent at kinesiske Hainan Airlines har søkt kinesiske myndigheter og fått godkjennelse til å fly mellom Oslo og den kinesiske hovedstaden Beijing. Det var nettstedet Flysmart24 som først meldte om planene i sommer.

Hainan Airlines har fått innvilget en søknad om tre ukentlige flyvninger til Norge. Også overflyvningsrettigheter i Russland og en avtale med statlige Avinor er på plass.

Denne uken er Kongehuset og en stor næringslivsdelegasjon med i overkant av 300 deltagere på statsbesøk i Kina, og den nye direkteruten til Kina er én av flere næringslivskontrakter som skal signeres. Statlige Avinor har lenge hatt som mål å få flyselskaper i Norge og utlandet til å etablere en direkterute mellom Norge og Kina.

Enn så lenge er Hainan Airlines eneste selskap som drar nytte av økt samarbeid mellom de to landene.

Norwegian har lenge ønsket å fly direkte til Kina fra Norge og flere andre land, men er hindret av at det ikke har lov til å fly over russisk luftrom i Asia. SAS har enerett som skandinavisk selskap. Norwegian-sjef Bjørn Kjos har gjentatte ganger bedt Norge forhandle med Russland på egen hånd, uten Sverige og Danmark, men er ikke blitt hørt.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har i flere år bedt om Regjeringens hjelp til å få fly østover mot Kina, men konkurrenten SAS har fortsatt enerett.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos har i flere år bedt om Regjeringens hjelp til å få fly østover mot Kina, men konkurrenten SAS har fortsatt enerett. (Foto: Per Thrana)

I september ba Norwegian igjen om et møte med regjeringen fordi det «ikke hadde rikket seg en millimeter» med å hjelpe Norwegian å fly østover.

Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier:

– Vi synes det er synd at ikke norske myndigheter har gjort mer for å skaffe det eneste norske selskapet med internasjonale flyvninger samme rettigheter som utenlandske konkurrenter. Vi har sagt i lang tid at vi er klare til å lansere Asia-ruter fra Norge.

SAS vil avvente

SAS har i dag enerett på å fly over Sibir, som i praksis er eneste vei å fly direkte til Kina. Disse rettighetene bruker SAS til å fly direkte fra København og Stockholm til Kina, men ikke fra Norge.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen møtte norsk presse i Jingshin Park i Beijing søndag. Han er i Kina for å øke handelen mellom landene – og en ny flyrute.
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen møtte norsk presse i Jingshin Park i Beijing søndag. Han er i Kina for å øke handelen mellom landene – og en ny flyrute. (Foto: Junge, Heiko,/NTB scanpix)

SAS’ finansdirektør, norske Torbjørn Wist, forklarer i en epost til DN hvorfor SAS ikke flyr direkte til Kina fra Norge:

– SAS har 19 ukentlige flyvninger mellom Kina og Skandinavia, med mange asiatiske passasjerer som også har Norge som sin siste destinasjon. Likevel har ikke de fleste av de kinesiske reisende Oslo som sitt eneste bestemmelsessted, men snarere på Vestlandet, i Midt- og Nord-Norge, skriver Wist.

SAS' finansdirektør Torbjørn Wist kan ikke love direkteruter fra Norge til Kina, men flyr fra København og Stockholm. Om kort tid blir all trafikk samlet i København.
SAS' finansdirektør Torbjørn Wist kan ikke love direkteruter fra Norge til Kina, men flyr fra København og Stockholm. Om kort tid blir all trafikk samlet i København. (Foto: Gorm K. Gaare)

Wist sier det kan komme en direkterute fra Norge i fremtiden:

– Vi opplever en økt interesse for Norge. Vi responderer på høynet etterspørsel når denne legger grunnlaget for enda bedre flyforbindelser til alle landsdelene i Norge, skriver Wist.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Ta styring, ikke driv av gårde
Christine Lagarde sende klar beskjed fra Bali i helgen.
00:35
Publisert: