Konkurransetilsynet mener flypassasjeravgiften kan gi ulike konkurransevilkår og derfor må utredes nærmere.

– I ytterste konsekvens vil innføringen av flypassasjeravgiften kunne føre til færre aktører i det norske luftfartsmarkedet og redusert konkurranse, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese i en melding.

I slutten av november ifjor, i innspurten av forhandlingene om statsbudsjettet for 2016, ble en ny flypassasjeravgift på 80 kroner pluss merverdiavgift foreslått innført fra april 2016.

- Konkurransetilsynet mener den foreslåtte avgiften kan være skadelig for konkurransen i det norske luftfartsmarkedet. Disse virkningene bør utredes nærmere før avgiften eventuelt innføres, sier Nese.

Avgiften påløper én gang per flybillett utstedt på norsk innenriks eller til utlandet, med en rekke unntak. Regjeringen har omtalt den nye avgiften som «klimaavgift».

Gjermund Nese, Konkurransetilsynet.
Gjermund Nese, Konkurransetilsynet. (Foto: Pressefoto)

Avgiften, som er på 80 kroner pluss moms, totalt 88 kroner, var en del av budsjettavtalen som samarbeidspartiene presenterte før jul.

Konkurransetilsynet skriver i sin høringsuttalelse, som er oversendt Skattedirektoratet i dag, at flypassasjeravgiften vil kunne skape ulike konkurransevilkår for flyselskapene.

"Det gjelder særlig for transfertrafikken. Passasjerer som på en reise flyr med to selskaper som har en samarbeidsavtale, vil kun betale passasjeravgift én gang. Passasjerer som på samme strekning flyr med to selskaper uten en slik avtale vil måtte betale avgiften to ganger", heter det i en melding.

Konkurransetilsynet savner også en nærmere vurdering av om den nye avgiften vil kunne ramme flyselskapene ulikt, avhengig av om selskapet har sin hovedvirksomhet i lavprissegmentet eller i fullservicesegmentet.

"Prisøkningen per billett vil, dersom den overføres fullt ut i prisen til passasjerene, prosentvis være størst for lavprisbilletter. For flyselskap som opererer innen lavprissegmentet vil dette kunne gi en relativt større nedgang i passasjerer enn for flyselskap som opererer innen fullservicesegmentet", skrive tilsynet.

Både Norwegian og SAS har uttrykt stor misnøye om avgiften. Sjefen for Moss lufthavn Rygge, Pål Trandberg, har varslet at avgiften vil føre til at flyplassen må legges ned.

Også sjef for NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold og NHO Luftfart er kritiske.

- Alle vet at det er et fem på tolv-forslag. Når det handler om å finne den siste milliarden så blir man kreativ. Man er sliten, og til slutt så gir man seg på noe som man aldri burde ha gitt seg på, sa Krohn Devold til DN nylig.

Les også: - Alle vet at det er et fem på tolv-forslag

Tirsdag kveld ble det dessuten kjent at Ryanair i et «strictly private and confidential» brev til finansminister Siv Jensen truer med å legge ned norske ruter dersom flyseteavgiften blir innført.

BAKGRUNN:

Motvind for flyavgift dnPlus  (DN+)

Saken oppdateres. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.