Norwegian kjemper for å overleve som selskap på grunn av koronakrisen. De siste par ukene har passasjerene og inntektene blitt borte fordi folk skyr flyreiser – og fordi det innføres reiserestriksjoner, blant annet til USA.

Selskapet er ekstra presset grunnet sviktende lønnsomhet de siste årene – og høy gjeld.

Fredag formiddag kom regjeringen med strakstiltak for å avhjelpe flybransjen i form av avgiftskutt.

Norwegian-sjef Jacob Schram trygler regjeringen om tilgang på likviditet innen kort tid, og vil ikke si hvor nær selskapet er brudd på lånevilkår.

Aksjekursen har svingt mye opp og ned fredag.

«En krig uten bomber og granater»

Aksjen endte opp 8,2 prosent til 8,04 kroner fredag. Samlet er aksjen ned vel 78 prosent hittil i år.

Schram er i hjemmekarantene fordi han nylig var på jobbreise til London.

– Det er en helt ekstraordinær situasjon for samfunnet. Egentlig som en krig uten bomber og granater. Det gjør vondt langt inn i hjerteroten å gå til permitteringer, sier Schram.

I en melding fredag kom det frem at rundt 5000 ansatte permitteres.

– Koronavirkningene er ikke bare et problem for Norwegian. Det er i ferd med å lamme hele bransjen i Norge og i utlandet. Vi ser at flyselskaper må søke om hjelp av respektive lands regjeringer. Det er tross alt viktig å bevare norske arbeidsplasser og infrastruktur i vårt land, sier han.

Tiltakene i den statlige pakken handler i første gang om skatter og avgifter:

  • Flypassasjeravgiften, som ble innført i 2016, vil bli midlertidig opphevet fra 1. januar til 31. oktober 2020.
  • Samtlige lufthavnavgifter oppheves til og med 30. juni 2020.

– Vi synes det er bra at regjeringen kommer med tiltak, men dette er ikke nok, da vår bransjes hovedutfordring er tilgang på likviditet. Dette haster: Det er ikke snakk om måneder, men uker, sier Schram.

En grense i lånevilkår

Det viktigste for Norwegian er å ha nok likviditet til å sikre den daglige driften.

Norwegian har store lån i det åpne obligasjonsmarkedet – totalt cirka 4,5 milliarder kroner. I disse lånene er det vilkår som selskapet må overholde til enhver tid.

De to viktigste vilkårene er:

  • Bokført egenkapital på minst 1,5 milliarder kroner. (31. desember 2019: 4,1 milliarder kroner.)
  • Likvide midler på minst 500 millioner kroner. (31. desember 2019: 3,1 milliarder kroner.)

På spørsmål om hvor lang avstand selskapet har til lånevilkår, før de brytes, sier Schram:

– Det kommer jeg ikke til å uttale meg om nå. Vi ser på mange ulike tiltak for å få inn kapital, og det blir feil av meg å uttale meg om det. Alle former for forslag og tiltak vil bli evaluert og sett opp mot hverandre, sier han.

I spørsmålsrunden sa Schram at selskapet snakker med alle aktører som bidra kan bidra med penger – altså i første rekke banker, obligasjonseiere og staten.

Det er særlig langdistanse som har ført til milliardtap for Norwegian siste to-tre år.

– Kan det blir aktuelt å legge ned langdistanse-virksomheten?

– I situasjonen vi er nå, handler det om én ting: At Norwegian skal eksistere etter krisen. Når vi er tilbake etter krisen, handler det om komme tilbake til normal drift. Da må alle steiner snus og da må vi også gå gjennom langdistanse. Vi har skapt en helt ny modell, som fortsatt er interessant, men det må vi se på etter krisen, sier Schram.

På spørsmål fra E24 om EU-regelverket tillater statlig hjelp i form av lån, sier han:

– Jeg mener EU-reglementet – som er skapt før koronaviruset – tillater å hjelpe selskaper i krise inntil seks måneder med visse forutsetninger, og så lenge lånet betales tilbake innen seks måneder. Så lenge man er innenfor det, mener jeg det er fullt mulig å støtte industrien. I tillegg er jeg sikker på at EU må diskutere om et regelverk før koronaviruset, må endres etterpå, sier Schram.

Norwegian hadde ved utgangen av fjoråret samlet rentebærende gjeld på drøyt 58 milliarder kroner, og det meste er finansiert med lån hos finansinstitusjoner – for det meste med en statlig lånegaranti etter kjøp av fly – samt leasingavtaler på fly.

Storbanken HSBC i London kom torsdag med en analyse som sa at Norwegian vil få likviditetsproblemer innen kort tid om selskapet ikke får tilført kapital.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.