Flybransjen i Norge har de siste dagene ventet på en ordning i form av kreditt eller lånegarantier fra staten for at bransjen skal overleve koronakrisen.

Stortinget la frem en ny tiltakspakke torsdag morgen – men uten kriselån til flyselskapene.

Torsdag kveld i 19.30-tiden var samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og næringsminister Iselin Nybø (V) på plass i vandrehallen på Stortinget.

– Luftfarten var blant de første som fikk kjenne på utfordringene. Flyselskapene har fått tilgang på seks milliarder kroner i lånegarantier, sier Nybø.

  • Norwegian kan få tilgang på tre milliarder kroner.
  • SAS får tilgang på 1,5 milliarder kroner.
  • Øvrige selskaper får tilgang på 1,5 milliarder kroner.

– Det er krevende tider for flybransjen, men vi mener dette er en pakke som skal gjøre det lettere å komme seg gjennom en krevende tid, sier Nybø.

– Flyselskapene er inne i dager de aldri har opplevd i moderne tid, sier Hareide.

Han legger til:

– Jeg er glad det kommer en pakke som har kraftfulle tiltak for luftfarten, og i tillegg sikrer det at vi har et minimum rutetilbud i Norge. Vi er villig til å dekke kostnaden for et slikt tilbud i en periode. Vi er forberedt på at i tiden som kommer nå, trengs det garantier for å sikre tilbudet.

Lånegarantiene kommer med en rekke betingelser til selskapene.

Blant annet kreves det en egenkapitalandel på åtte prosent, og at ti prosent av lånene finansieres av banker.

Seks partier stiller seg bak pakken fra Stortinget.

Norwegian: 300 millioner straks

Det stilles krav til egenkapital, også i en lånefasilitet som utbetales umiddelbart.

SAS og Widerøe tilfredsstiller egenkapitalkravet.

For Norwegian blir det stilt til rådighet en umiddelbar fasilitet på 300 millioner kroner, hvis banker garanterer for ti prosent av beløpet. Når og hvis selskapet oppnår lettelser i renter og avdrag fra kreditorene, vil det stilles til rådighet ytterligere 1,2 milliarder kroner. De siste 1,5 milliarder kronene vil stilles til rådighet når selskapet har forbedret soliditeten til et tilfredsstillende nivå. Også her må bankene garantere for ti prosent av beløpet.

Flere runder med tiltak

Tidligere torsdag kom det tiltak som var spesielt rettet mot Widerøes anbudsruter på kortbanenettet.

I en pressemelding fra Frp fremgikk at det i torsdagens pakke er truffet tiltak «i denne omgang» spesielt rettet mot FOT-rutene – ruter der staten kjøper flytjenester, hovedsakelig i Nord-Norge og på Vestlandet.

«Nå skal staten betale differansen mellom bortfall av inntekter og bortfall av kostnader på disse rutene som følge av korona-krisen. Færre passasjerer fører til inntektssvikt. Samtidig skal tilskuddet utbetales forskuddsvis», het det.

NHO Luftfart – som også omfatter Widerøe og SAS – har bedt om mellom seks og åtte milliarder kroner i ramme på krisehjelpen. Det utspillet kom onsdag ettermiddag.

Norwegian-sjef Jacob Schram sa onsdag ettermiddag til DN at penger må på bordet i løpet av kort tid.

– Når må en løsning på plass?

– Så hurtig som mulig. Og det er viktig at ordningen ikke blir så komplisert, ved at man må inn og gjøre «due diligence» (stor selskapsgjennomgang, red.anm.) og så videre. Det viktigste er å få på plass rammelån eller statsgarantier til lån – til markedsbaserte betingelser – slik at våre leverandører skjønner at vi kan betale regninger, sier Schram.

Parat: «Helt nødvendig»

Parat-leder Unn Kristin Olsen sier på et pressemøte i kveld at hun er glad for at regjeringen har tatt signalene deres på alvor:

– De har snudd seg raskt rundt og kommet på banen med en tiltakspakke som er helt nødvendig for å redde norsk luftfart. Vi håper og tror denne pakken vil være tilstrekkelig i en startfase, sier hun.

– De signalene vi har gitt – om at det hastet med en slik hjelp – har langt på vei blitt ivaretatt. Det er vi veldig takknemlige for, sier hun.

– Vil en slik tiltakspakke være nok?

– Det gjenstår å se. Om det er nok kommer helt an på hvor lenge krisen vil vare, sier Parat-lederen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.