Det er full krise i luftfartsbransjen. Ingen vil opp i luften – eller kan reise, selskapene har satt mesteparten av flyene på bakken og et kobbel av flyselskaper må trolig ut og hente milliardbeløp i frisk egenkapital.

Flere ting legger en demper på inntjeningen til flyselskapene. Ett av dem kan være en «intensivert priskrig», ifølge bransjeorganisasjonen Iata.

– Konkurransen mellom flyselskapene vil uten tvil bli mer intens, sier Iata-sjef Alexandre de Juniac i en melding tirsdag.

Analytiker Jacob Pedersen i Sydbank er enig.

Kan bli billigere flybilletter

I en fersk analyse onsdag skriver Pedersen at det i en periode var sannsynlig at billettprisene ville stige da midtsetene i flyene var stengt for å begrense smitterisiko. Ifølge Pedersen tillater luftfartens retningslinjer, potensielt med unntak av enkelte land, nå at midtsetet tas i bruk. Han mener billettprisene dermed i større grad er prisgitt tilbud og etterspørsel.

Jacob Pedersen i Sydbank.
Jacob Pedersen i Sydbank. (Foto: Sydbank)

Ifølge analytikeren ligger det an til at rundt tre av ti fly vil være i luften i tredje kvartal, stigende til rundt syv ut av ti fly i fjerde kvartal.

– Etterspørselssituasjonen er veldig usikker, og billettprisen kan bli flyselskapenes lokkemiddel for å få fylt flyene hvis passasjerenes reiselyst i første omgang er lav, skriver han.

– Det er klinkende klart at en intensivert priskrig i en situasjon hvor flyselskapene stadig har mange fly parkert på jorden, og mens pengene allerede fosser ut av kassen, vil være gift for den inntjeningsmessige gjeninnhentingen, skriver analytikeren.

De norske smittevernreglene sier at det skal være et tomt midtsete mellom passasjerer på flyene. Det kan likevel sitte passasjerer på hver side av midtgangen, og på alle rader. Det understrekes at passasjerer i samme husstand som reiser sammen kan sitte ved siden av hverandre.

Skal du fly med SAS er det være obligatorisk å bruke munnbind. Dette gjelder for passasjerer fra seks år og oppover. Du må selv sørge for å skaffe munnbind. Norwegian har foreløpig ingen planer om å innføre påbud om bruk av munnbind om bord i sine fly, tross anbefalinger fra europeiske luftfartsmyndigheter.

Ventes å tape

Iata anslår i oppdateringen tirsdag at global passasjertrafikk vil falle med 54,7 prosent i år sammenlignet med 2019. Kapasiteten kan imidlertid ikke justeres like fort og ventes falle med «bare» 40,4 prosent.

Passasjerinntektene er ventet å falle fra 612 milliarder dollar i 2019 til 241 milliarder dollar i år.

«Dette er større enn fallet i etterspørselen og reflekterer et ventet fall på 18 prosent i passasjer-yield ettersom flyselskaper forsøker å få folk til å fly igjen gjennom å stimulere prisen,» skriver Iata.

Yield angir inntekten per fløyet passasjerkilometer. Iata anslår at summen av flyselskaper rundt om i verden vil tape 84,3 milliarder dollar etter skatt i år.

Alexandre de Juniac, sjef for Iata.
Alexandre de Juniac, sjef for Iata. (Foto: Gorm K. Gaare)

Til neste år blir det bedre, men fortsatt tøft.

– Flyselskaper vil fortsatt være finansielt skjøre i 2021. Passasjerinntekter vil være en tredjedel lavere enn i 2019, og flyselskapene er ventet å tape rundt fem dollar per passasjer fraktet, sier de Juniac i meldingen.

Han sier den økende konkurransen vil føre til sterke incentiver for passasjerer til å fly.

– Utfordringen for 2022 vil være å snu reduserte tap i 2021 til lønnsomhet som selskapene trenger for å betale ned gjelden fra denne forferdelige krisen, sier han.

Koronakrisen har tvunget flyselskaper over hele verden i kne, og både Avinor, Norwegian og SAS har tidligere uttalt at de tror det vil ta år før flytrafikken er tilbake på nivåene før koronakrisen igjen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.