Bjørn Kjos har langt ifra lagt luftfarten på hyllen selv om det nå er over tre år siden han ga seg som Norwegian-sjef.

Natt til fredag ble det klart at Kjos' familieselskap Observatoriet Invest as hadde tegnet seg for drøyt to millioner aksjer i langdistanseflyselskapet Norse Atlantic, i en emisjon på totalt 300 millioner kroner.

Kjos er dermed blitt sjette største aksjonær i selskapet, gjennom eierandeler i ovennevnte investeringsselskap, HBK Holding og aksjer han eier privat.

Den rettede emisjonen, som ble meldt etter børsslutt torsdag ettermiddag, ble gjort til en tegningskurs på 2,5 kroner – tilsvarende en rabatt på nær 40 prosent fra torsdagens sluttkurs på 4,15 kroner. Når DN tar kontakt med Kjos fredag formiddag har han følgende å si om rabatten:

– Det er en logisk konsekvens av slik markedet er i dag. For å være helt sikre på å lande emisjonen, er det vanskelig å vite hvor langt ned man må gå, sier Kjos som også er styremedlem i Norse.

Norse-aksjen stuper over 30 prosent på Oslo Børs fredag formiddag, og omsettes for rundt 2,78 kroner.

«Garantist-honorar»

Kjos' to millioner aksjer kostet ham altså fem millioner kroner, og han fikk i tillegg 140.000 aksjer som et såkalt «garantist-honorar».

Da Norse meldte om emisjonen torsdag ettermiddag ble det nemlig klart at garantistene for emisjonsbeløpet hadde blitt tilbudt et honorar på syv prosent, basert på summen de gikk inn med i frisk kapital.

I meldingen natt til fredag, da emisjonen var ferdigstilt, opplyste selskapet at det samlede honoraret for garantistene endte på 21 millioner kroner. Dette honoraret ble utbetalt i form av til sammen 8,4 millioner nye aksjer til samme kurs som tegningskursen i emisjonen.

For Larsen, som endte opp med å tegne for 93 millioner kroner, ble honoraret på rundt 6,5 millioner kroner.

– Vi vet det er vanskelig å hente kapital på denne tiden, og Bjørn Tore var helt essensiell for å få dette til. For de som gikk inn og garanterte var det ikke unaturlig at de skulle få en bonus for å gjøre det, sier Kjos.

Kjos sier videre at han ikke har noen kommentar til størrelsen på bonusen, men ifølge ham var det ikke en «driver» for å delta.

– Vi tror på selskapet, det var derfor vi ble med videre.

Lockup

I forbindelse med emisjonen har toppsjef Larsen forpliktet seg til en såkalt lockup-avtale på seks måneder, noe som innebærer at han i utgangspunktet ikke skal selge seg ned de neste seks månedene.

DN har også vært i kontakt med den USA-baserte investoren Asbjørn Abrahamsen, som er oppført med drøyt 900.000 aksjer i Norse gjennom sitt heleide Hands-On Property.

Abrahamsen sier han ikke har fått svar på hvor mye han ble tildelt i emisjonen, men opplyser at han tegnet seg for nye aksjer.

– Ikke så happy med prisingen, men bedre å gjøre det først som sist nå, enn å kanskje få en dårligere pris senere. De nye aksjene kan ikke selges før etter seks måneder. Det veier litt opp, skriver han i en tekstmelding.

Asbjørn Abrahamsen er bosatt i Florida.
Asbjørn Abrahamsen er bosatt i Florida. (Foto: Privat)

Ikke imponert

Norse-emisjonen er den andre i rekken hva gjelder kraftig rabatterte kapitalinnhentinger fra flyselskaper på Oslo Børs den siste tiden. Som kjent har Flyr nettopp gjennomført den første delen av en firedelt kapitalinnhenting på til sammen 700 millioner kroner, til en kurs på ett øre.

Leif Eriksrød, aksjesjef i Alfred Berg, er ikke nådig i sin dom over den siste Norse-emisjonen.

«Garantistene i Norse tar syv prosent provisjon i en emisjon med 40 prosent rabatt. Det er mildt sagt uhørt!», skriver han på Twitter fredag morgen.

DNs børskommentator Thor Chr. Jensen er heller ikke spesielt imponert.

Vi må tilbake til 2019 og emisjonen i XXL for å finne noe tilsvarende grisete som dette, skriver han i en kommentar fredag.

Toppsjef og grunnlegger Bjørn Tore Larsen sier han er stor aksjonær og ikke ønsket å sette kursen.

– Jeg ønsket at øvrige deltakere i garantikonsortiet skulle sette kurs og kommisjon på bakgrunn av hva markedet var villig til å ta. Jeg ønsket i utgangspunktet kun å delta med 25 prosent av aksjene, men vi måtte ha det på plass. Det var flere som fikk tilbud, men som takket nei, sier han.

Finansdirektør Ben Boiling i Norse Atlantic sier det er eksempler på nylige transaksjoner der garantihonorarene både har vært høyere og noe lavere. Han sier honoraret som ble brukt i Norse ligger innenfor intervallet som er brukt i andre nylige transaksjoner. Boiling understreker også at det kommer en betydelig reparasjonsemisjon der aksjonærer som ikke fikk delta kan kjøpe aksjer til samme pris.

Krav fra Storbritannia

Pengene fra emisjonen skal brukes til å opprettholde en kontantbuffer som følge av et krav fra britiske luftfartsmyndigheter. Det blir utstedt nesten 130 millioner nye aksjer, i tillegg til en reparasjonsemisjon på opptil 60 millioner ytterligere aksjer.

Kravet fra britiske luftfartsmyndigheter går ut på at selskapet må investere 46 millioner dollar som kun skal brukes av Norse Atlantics britiske datterselskap, for at det skal kunne drifte eksisterende ruter, i tillegg til å opprette nye ruter fra Storbritannia til USA.

Pengene skal også brukes på generelle selskapsformål, opplyses det.

Dette er andre gang Norse henter penger siden oppstarten, etter en kapitalinnhenting på 1,3 milliarder kroner i forkant av børsnoteringen i fjor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.