Flyprodusenten Boeing fikk i november amerikanske luftfartsmyndigheters godkjennelse til å igjen fly sine 737 Max-fly, snart to år etter at flyene ble satt på bakken etter to flystyrter.

Også i Brasil har Boeing fått tillatelse til å gjenoppta flyvninger med Max-flyene, og der er de allerede i full rutetrafikk.

– Max-flyvningene øker daglig, skriver RBC-analytiker Michael Eisen i en rapport mandag, ifølge Marketwatch.

Han peker på at det brasilianske flyselskapet Gol Linhas Aéreas Inteligentes har rundt 16 kommersielle daglige flyvninger siden det ble det første flyselskapet som tok flytypen tilbake i passasjertrafikk 9. desember i år.

Gol har rundt syv Max-fly i flåten sin, og Eisen tror at fire av disse er i bruk i dag.

Samtidig driver både Southwest Airlines, United og American Airlines utbredt testaktivitet og forbereder seg på å snart sette flyene i trafikk. Det samme gjør Air Canada.

De amerikanske flyselskapene har nå flyttet sine Max-fly fra flyplasser i Washington til flyplasser i Houston og New York City.

Snart klare for Europa

Boeing har bygget og parkert rundt 450 Max-fly siden mars 2019, etter at to flystyrter i løpet av kort tid førte til at Max-fly verden over ble satt på bakken.

Den første ulykken skjedde i oktober 2018, da et Max-fly fra Lion Air styrtet rett i havet utenfor Indonesia. Den andre skjedde i mars 2019, da et fly styrtet kort tid etter avgang fra flyplassen i Etiopias hovedstad Addis Ababa. I alt 346 mennesker mistet livet i de to ulykkene.

Av Boeings parkerte fly tror Eisen at 240 vil bli levert i 2021, 140 i 2022 og resten i 2023.

Alle eksisterende Max-fly nå må utstyres med ny programvare før de kan fly igjen. I tillegg må pilotene gjennomgå obligatorisk trening, og hvert fly må gjennom en testflyvning etter at alle endringer er innført.

EUs byrå for flysikkerhet (Easa) sier at Boeing 737 Max nå er trygt å fly med. Flyet kan dermed trolig gjenoppta flyvninger også i Europa på nyåret, melder BBC.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.