Britiske konkurransemyndigheter (Competition and Markets Authority, CMA) har startet en konkurransemessig undersøkelse av Atlantic Joint Business Agreement, som er en luftfartsallianse mellom British Airways, Iberia, American Airlines og Finnair.

Det går frem av en melding fra CMA torsdag.

Undersøkelsen blir gjort på bakgrunn av regelverk angående konkurranserestriksjoner.

I 2010 førte en undersøkelse under EU-lovgivning til at Europakommisjonen aksepterte forpliktelser fra de involverte flyselskapene om å blant annet gjøre landings- og avgangstillatelser (slots) tilgjengelige for konkurrenter på rutene London-Dallas, London-Boston, London-Miami, London-Chicago, London-New York og Madrid-Miami.

Forpliktelsene var bindende i ti år og nå som 2020 nærmer seg kan Europakommisjonen revurdere avtalen, skriver CMA.

Siden fem av seks av de nevnte rutene involverer Storbritannia, og i forberedelse på at Europakommisjonen ikke nødvendigvis vil ha ansvar for konkurransemessige forhold i Storbritannia, vil CMA undersøke den konkurransemessige påvirkningen fra Atlantic Joint Business Agreement i forkant av at den eksisterende avtalen utløper om drøyt ett år.

Det understrekes imidlertid at saken er på et tidlig stadium og at det ikke burde gjøres noen antagelser om at Atlantic Joint Business Agreement bryter konkurranseloven.

International Airlines Group (IAG), som eier British Airways og Iberia skriver i en melding at selskapet noterer seg kunngjøringen fra CMA og vil gi et svar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Arkitektur-professor om Røkkes skyskraper-drøm:
– Den som er høyest, er best. Behøver ikke si mer
01:19
Publisert: