Flyselskapet Flyr fraktet 203.200 passasjerer i juni, ifølge en melding fra selskapet torsdag i forrige uke.

50.000 av disse passasjerene fløy med billettypen Flyr ung, ifølge kommunikasjonsdirektør Anita Svanes i Flyr.

– Vi har truffet svært godt med vårt fleksible ungdomsprodukt, Flyr ung, og denne målgruppen er viktig for oss, skriver Svanes i en epost.

Flyr ung er ungdomsbilletter til redusert pris for reisende mellom 16 og 29 år.

Flyrs ungdomsbilletter er populære, og blitt spesielt godt mottatt av dem mellom 26 og 29 år.
Flyrs ungdomsbilletter er populære, og blitt spesielt godt mottatt av dem mellom 26 og 29 år. (Foto: Per Thrana)

– Produktet er naturlig nok blitt spesielt godt mottatt i dette segmentet av «unge voksne», skriver Svanes.

Flyr for første gang

Marthe Granheim (18) skal sammen med stebroren fly med Flyr fra Gardermoen til Harstad for å besøke familie.

Terskelen for å prøve ut noe nytt blir gjerne lavere når det er så mye usikkerhet i flybransjen, tror Marthe Granheim.
Terskelen for å prøve ut noe nytt blir gjerne lavere når det er så mye usikkerhet i flybransjen, tror Marthe Granheim. (Foto: Per Thrana)

Dette er Granheims første flyvning med Flyr, og det er hennes mor som har bestilt billetten for henne.

– Hvorfor tror du hun bestilte billett med Flyr?

– Kanskje på grunn av mye usikkerhet i flybransjen for tiden? Det gjør at terskelen for å prøve noe nytt gjerne er lavere.

Hun legger til:

– Man vil jo være sikker på å komme frem dit man skal, sier hun.

Granheim og stebroren forteller at det er først nå nylig de har fått høre om selskapet, og da hovedsakelig gjennom Tiktok. På det sosiale nettverket har Flyr en egen profil med over 23.000 følgere, i tillegg til at det hyppig deles videoer fra private kontoer.

Flyr når ut til unge på Tiktok. Dette er en del av en bevisst strategi fra selskapet. Skjermdump fra Tiktok-profilene oscar.westad og solveigfinne.
Flyr når ut til unge på Tiktok. Dette er en del av en bevisst strategi fra selskapet. Skjermdump fra Tiktok-profilene oscar.westad og solveigfinne.

Granheim sier at dette bygger opp et godt inntrykk.

– Det andre sier har mye å si. Tilstedeværelse på Tiktok gjør at ting lettere når ut til andre i samme målgruppe, sier hun.

Denne tilstedeværelsen er en del av en bevisst strategi fra Flyrs side.

– Tiktok er en av de kanalene vi bevisst har valgt å benytte for å bygge vår merkevare og oppmerksomhet rundt våre produkter og opplevelser. Tiktoks uformelle og morsomme stil, hvor mange av våre ansatte bidrar med innhold, står godt til vår merkevare. Det faktum at Flyr ung har vært en så stor suksess gir oss signaler om at vi har truffet godt med våre kanalvalg, skriver Flyrs kommunikasjonsdirektør til DN i en epost.

15 prosent ungdomsbilletter

Norwegian, Widerøe og kriserammede SAS opererer alle med et alderstak på til og med 26 år for sine ungdomsbilletter. Dette betyr at du ikke lenger kvalifiserer for ungdomsbillett etter fylte 26 år.

Når DN ringer disse flyselskapene for å høre om dette er noe de tenker å gjøre noe med, er alle nølende.

Kommunikasjonsdirektør Grete Roald i Norwegian vil ikke gå ut med konkrete tall på ulike billettkategorier, men skriver i en tekstmelding at de selger veldig bra med ungdomsbilletter spesielt innenriks og i Skandinavia.

– Vi tilbyr ekstra gode priser på utvalgte destinasjoner, eksklusivt for reisende fra 12 til og med 25 år. Vi har ingen umiddelbare planer om å heve aldersgrensen på ungdomsbillettene våre.

– Kan du gi et prosentvis anslag på hvor stor andel ungdomspassasjerene utgjør av totalt antall reisende med Norwegian?

– Litt avhengig av ruter så ligger vi normalt på mellom 5 og 15 prosent ungdomsbilletter.

Widerøe tilbyr ungdomsbillett frem til man fyller 26 år, og har i tillegg studentbillett som gjelder reisende opp til 31 år.

Kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe forteller at selskapet jevnlig gjør vurderinger av aldersgrensen på sine billetter, men sier at det ikke har vært noe ekstraordinært den siste tiden.

– Vi har nok bedre betingelser for ungdom og studenter enn mange andre. Denne gruppen er viktig for oss og utgjør 10 til 15 prosent av våre kunder, sier Solli.

SAS vil ikke oppgi sine tall over salg av ungdomsbilletter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.