Søndag formiddag uttalte riksmegler Carl Petter Martinsen til VG at han vurderer situasjonen mellom Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) og NHO Luftfart som fastlåst.

– Det er partene som må finne ut om det er grunnlag for å gjenoppta megling. De vet hvor de finner meg, sier Martinsen til VG.

Ifølge Martinsen er det foreløpig ingenting som tyder på at partene vil komme til snarlig enighet.

Jobber med kravene

Leder for NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, sier til DN at de ikke har hørt fra NFO, men sier hans dør står åpen.

– Vi er åpne for få på plass en avtale, men den må være i tråd med frontfagsmodellen.

Videre forteller han at riksmekleren tidligere har kommet med tilbud som NFO har avvist, og uttrykker at NFO må stille realistiske krav.

Jobber dere med egne krav?

– Vi i NHO Luftfart har ikke gjort noe annet enn å jobbe med våre krav siden april/mai og frem til tiden vi er i nå, men NFO sine krav må ligge innenfor rimelighetens rammer.

Ifølge Lothe gjelder det å beholde den norske frontfagsmodellen for lønnsdannelse.

– Den kan vi ikke avvikle. Dette er premissene som må skissere en eventuell løsning, fortsetter Lothe.

Årets lønnsoppgjør i frontfagene endte på 3,7 prosent, mens NHO mener flyteknikerne i NFO ønsker et lønnsoppgjør som vil gi en lønnsvekst på 17–18 prosent.

– NFO må vise vilje til å tilpasse seg, slik som alle andre grupper har gjort ved å akseptere årets lønnsoppgjør, sier lederen for NHO Luftfart.

Tvungen lønnsnemnd

Han viser til at det er opp til regjeringen å vurdere eventuell tvungen lønnsnemnd.

– Vi vurderer de tariffmessige forholdene. Tvungen lønnsnemnd og konsekvensene for liv og helse, må regjeringen og myndighetene vurdere.

Ser det ut til at det blir tvungen lønnsnemnd?

– Jeg vil ikke tro noe om det, sier Lothe.

Nestleder og forhandlingsleder i NFO, Petter Wettre, har ikke besvart DNs henvendelser.

Natt til søndag trådte den varslede lockouten fra NHO Luftfart i kraft, noe som betyr at de 450 flyteknikerne organisert i NFO blir nektet å komme på jobb. Det har resultert i flere kansellerte fly også søndag. Widerøe har ifølge NRK innstilt 67 innenlandsflyvninger søndag.

Mulig streik i SAS

I helgen startet også forhandlingene mellom SAS-ledelsen og selskapets piloter. 900 piloter går ut i streik dersom det ikke har kommet en løsning på bordet innen natt til onsdag.

Riksmegler Mats Wilhelm Ruland skriver i en tekstmelding til DN at partene nå er i møte med de svenske meglerne. De norske meglerne skal ha møte senere i dag.

– Det er mye som gjenstår før vi er i mål. Per nå er det for tidlig å si hva som blir utfallet, skriver Ruland på spørsmål om hvordan meglingen går og om nordmenn bør være bekymret for sommerens reiseplaner.

Tidligere i juni uttalte flyanalytiker Jacob Pedersen i Sydbank at en potensiell pilotstreik kan koste SAS opptil 90 millioner svenske kroner daglig.

– Færre billettbestillinger vil koste penger og skape et sluk i pengekassen. Dessuten minner streiken interesserte investorer om konfliktene i SAS, som gjøre det vanskeligere å tiltrekke ny kapital.

Han påpekte at en potensiell streikestart sammenfaller med sommerferien:

– Som vil ha stor skade på omdømmet hos fritidsreisende, som i fremtiden vil være mye viktigere for SAS på grunn av færre forretningsreisende.

Flykaos i Europa

I tillegg til streik blant piloter og flyteknikere, har det vært kaos på flere flyplasser i Europa den siste tiden. Ifølge NHH-professor Frode Steen skyldes dette blant annet lavere kapasitet og bemanning på flyplassene nå enn før pandemien.

– Det var ingen som hadde ventet at trafikken skulle ta seg opp så mye så fort. De trodde dette skulle ta lengre tid enn det gjorde, sier Steen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.